|
 |
 |
 |
  |
|
3.9 trilyon $'lık sektörde Türkiye'nin önemi artıyor
Dünyanın en büyük 30 perakende şirketi geçen sene toplam 1.3 trilyon dolarlık satış yaptı. Çin, Hindistan ve Türkiye gibi önemli pazarlar dev şirketlerin hedefi haline geldi.
Global perakende sektöründe stratejiler sürekli değişiyor. Bu alanda faaliyet gösteren dünyanın en büyük 30 perakende devinin 15'i geçen seneyi şirket alımları ve yayılma faaliyetleriyle geçirdi. Bu yıl ise geçen yılki alışveriş ve yeni piyasalarda yayılmanın sindirilme süreci yaşanıyor. Bazı şirketler dünyanın belirli bölgelerine yoğunlaşırken ABD'li Wal Mart, Fransız Carrefour ve Hollandalı Ahold gibi sektör devleri dünya üzerindeki yayılmalarını aralıksız sürdürdü. A.T. Kearney'in sektörel araştırmasına göre global perakende piyasasının en kâr getiren pazarlarının başında Çin, Hindistan ve Rusya geliyor. Aynı araştırmaya göre Türkiye dünyanın en önemli dokuzuncu ülkesi olarak belirlenirken Akdeniz Ülkeleri arasında ise birinci sırada gösterildi. Bu arada dünyanın en büyük 30 perakende şirketinin toplam satışlarının 1.3 trilyon dolara ulaştığı bildirildi. Perakende zinciri olmayan şirketlerin satışları ise 2.6 trilyon dolar oldu. Global olarak markalı ve markasız perakende şirketlerinin toplam satışının ise 3.9 trilyon dolar olduğu tahmin ediliyor. Dünya perakende sektörünün liderliği ise hala ABD'li Wal-Mart'ın elinde bulunuyor. Şirket 2004 yılında faaliyet gösterdiği 13 ülkede 386 adet yeni market açılışı yaptı. Böylece toplam market sayısı 6 bine ulaşan Wal-Mart 285 milyar dolarlık net satış yaptı. Şirket son iki yılda özellikle tüketim malları sektörüne önemli yatırımlar yaptı.
TÜRKİYE PAZARI ÖNEMLİ Wal-Mart'ın geçen yıl attığı en dikkat çekici adım ise sektörün üçüncü büyük şirketi Ahold'a ait Brezilya'daki mağazaları satın alması oldu. Ancak şirket yurtdışında hızla büyümesine rağmen Wal-Mart'ın kendi piyasası için yaptığı satışlar toplam satışlarının halâ yüzde 78'ini oluşturuyor. Uzmanlar Wal Mart 'ın Rusya, Hindistan, İtalya, Latin Amerika ve Türkiye gibi büyük pazarlara da girmesinin şart olduğuna dikkat çekiyor. Bu arada Fransa ve Güney Amerika'daki satışlarını yükselten Carrefour dünyanın en büyük ikinci perakende şirketi olma özelliğini korumaya devam etti. Ancak şirketin son on yılda özellikle yurtdışı satışlarında yaşanan düşüşler Carrefour yöneticilerini daha aktif bir strateji uygulamaya yönlendiriyor.
SEKTÖR BÜYÜYECEK Bu alanda özellikle Türkiye'de mesafe alan Carrefour, Endi ve Gima'yı satın alarak önemli bir pazar avantajı elde etti. Sektörün üçüncü büyüğü Hollandalı Ahold ise bu yılı yaralarını sararak geçirdi. Geçtiğimiz yıl yönetim hataları ve yanlış yatırımlar sonucunda şirket satışları global olarak yüzde 5 oranında düştü. Ahold ABD ve Avrupa piyasasındaki pozisyonunu geliştirmek zorunda. Son rakamlar perakende şirketlerinin şu ana kadar ki gelişmelerini sürdürmesi durumunda 2004 -2009 döneminde yüzde 30 büyüyeceğini gösteriyor. Buna göre ABD'li Wal-Mart 2009 yılında da lider olacak. Yıllık 426 milyar dolarlık satış yapması beklenen ABD'li şirketi, 164 milyar dolarlık satışla Fransız Carrefour izleyecek. Metro dördüncülükten üçüncülüğe yükselirken Hollandalı Ahold ise dünyanın en büyük üçüncü perakende şirketi pozisyonunda beşinciliğe gerileyecek.
MAHMUT SANCAK
|
|
|
|
 |
DİĞER HABERLERİ |
 | Bakkal amcadan hipermarkete | 2005'te iki büyük evlilik! | Gıda harcaması 2.7 kat arttı | Rekabet sarhoş etti | Güvenlik krizi tadımızı kaçırdı | Zorlandık ama inancımızı yitirmedik | Yavaşlamak düşmek demektir | Organizenin payı halâ çok düşük | 50 yıldır buradayız, en hızlı büyüyenler arasındayız | Türkiye'nin koşulları yordu, ama artık rahatız | AB'ye hazırız, artık ihracata yükleneceğiz | Kahve tiryakisi oldular | Gıda denetimi için yeterli eleman yok | 60 yaşımızı tamamladık ama hâlâ genç bir grubuz | Gıda mühendislerinin iş sorunu olmayacak | Kiler her şehirde olacak | Artık teknoloji emrimizde | Bisküvi ve çikolatayla başladık 100 ülkeye ihracat yapıyoruz | Ambalajlı ürün payı arttı gıdada ürünler çeşitlendi | Bir alışveriş merkezi yılda 18 bin ziyaretçi ağırlıyor | Küçüğüm, onun için ucuzum | Alkollü içeceklerde önce evrim, sonra devrim oldu | Çayda radyasyon, gıdada hormonu tartıştık | Pasta büyüdü devler gıdaya yöneldi | Tüketici yine kazanacak | Hem gıdada hem perakendede büyüdü | Onlar hastalandı, biz korktuk | Yeni kategorilerle atağa kalktı | Sadece üretmek yetmez, pazarı büyütmek gerek | Ülker Holding | Kooperatif döneminden modern mağazacılığa geçtik | AB, sofralarımızı değiştirecek | Tansaş 20, Gima 49'unda devlerle evlendi | |
 |
|
 |
|