|
 |
 |
 |
Kooperatif döneminden modern mağazacılığa geçtik
2. Dünya Savaşı döneminde fiyat istikrarsızlığını önlemek için kooperatifleşen Tariş, bugün Japonya'da 600'den fazla İtalyan restoranında kendi markasıyla yer alıyor. ABD'nin Chicago ve Kanada'nın Montreal kentindeki 'Ta-Ze' adlı zeytinyağı butiklerinde de modern mağazacılık yapılıyor.
Ege Bölgesi'nin tarımsal üretiminde tarih boyunca önemli yeri olan zeytincilik, ekonomiden sanata kadar birçok alana damgasını vurdu. 1940'lara kadar zeytincilikte üreticinin alın terini değerlendirebilecek bir örgütlenmeye gidilememişti. Ürünün işlenmesini sağlayacak kapasitede tesisin olmayışından kaynaklanan ürün kaybı, zeytinyağı fiyatlarının tamamen tüccarın insafına terk edilmiş olması gibi etkenler, bölge zeytin üreticisini örgütlemeye yöneltti. İzmir İncir ve Üzüm Tarım Satış Kooperatifleri Birliği'nin 1941 yılında gerçekleşen genel kuruluyla zeytin ve zeytinyağı tali ürün olarak kabul gördü. 1942 yılında ise Zeytinyağı Tarım Satış Kooperatifleri kurulması gerçekleşti. Zeytinyağının kooperatifleştirilmesindeki amaç; 2. Dünya Savaşı nedeniyle bu ürünün fiyatlarında yaşanan istikrarsızlığa son vererek, zeytinyağı üreticisini tüccar, komisyoncu ve işletmeci karşısında istismarını önlemekti.
16 MARKADAN BİRİ OLDUK Tariş Zeytinyağı, 55 yıldır nesilden nesile aktarılan kültür, uzmanlık ve lezzettir. Tariş Zeytin ve Zeytinyağı Birliği, Ege Bölgesi'nin 6 ilinde 33 kooperatif çatısı altında 28 bin zeytin üreticisiyle temsil edilmektedir. Birliğe bağlı 33 kooperatiften 28'inde kontinü zeytin sıkma tesisi faaliyet gösterirken, tüm bölge ürünlerinin işlendiği dünyanın en modern rafineri tesisi de İzmir'de bulunmaktadır. Tariş Zeytinyağı dünya zeytinyağı otoritesi olan Uluslararası Zeytinyağı Konseyi tarafından kalitesine garanti verilen dünyada 16 markadan biri olurken, Türkiye'de tek markadır. Tariş Zeytin ve Zeytinyağı Birliği Türkiye'de faaliyet gösteren 17 tarım satış kooperatifleri birliğinden biridir. 57'inci Hükümet döneminde IMF ile imzalanan anlaşmaya paralel, Dünya Bankası'nın ARİP (Tarım Reformu Uygulama) Projesi kapsamında yeniden yapılandırılması gündeme geldi. Uzun yıllar Sanayi ve Ticaret Bakanlıkları'nın uhdesinde faaliyet gösteren tarım satış kooperatifleri birlikleri bu anlaşmalarla 2000'de özerkliğe kavuştu. Bu yasanın en önemli yanı, birliklerin tümüyle kendi ayakları üzerinde durmak zorunda kalacak olmalarıdır. Bu nedenle, Tariş Zeytin ve Zeytinyağı Birliği, yeni bir satış ve pazarlama modeli oluşturmak amacıyla Şubat 2001 tarihinde Tariş Zeytin A.Ş.'yi kurdu. Yani tüm gelişmeler devlet desteklerinin ve velayetinin sona erdiği tarihten itibaren ortaya çıktı. Bugüne kadar üretim odaklı güçlü bir yapılanması olan Zeytinyağı Birliği böylece pazar ve müşteri odaklı yeni bir yapıya kavuşmuştur. 28 bin üretici ortağımızla 25 milyon zeytin ağacı varlığımızla, ülkede liderliği, dünya pazarlarında ise Türk zeytinyağı kategorisi yaratmayı hedefledik. Marka vaadi olarak da 'Hakiki Zeytinyağı'nı benimsedik. Çünkü; 'Hakiki Zeytinyağı', bugüne dek ülkemizin lider markaları, en eski markaları, iç piyasayı kârlı bulmayan markaları ve sektöre yeni katılan henüz markalaşmayan üreticileri, Türk tüketicisine iki tip lezzet (sızma ve riviera) sunmuşlardır. Hatta bazıları zeytinyağı adı altında yüzde 60'a kadar diğer sıvı yağlarla karışık yağları, bazıları daha da ileri giderek içinde hiç zeytinyağı olmayan ürünleri zeytinyağı diye sunmuşlardır. Tariş Zeytin ve Zeytinyağı Birliği'nin tüm faaliyetleri üretici ve tüketicilerin istismarını önlemeye dönüktür. Özerklik yasasının yürürlüğe girmesinden sonra satış ve pazarlamada hedefleri belirleme ve markanın yeniden konumlandırılması için tüketicinin ürün hakkındaki bilgilerini öğrenmek amacıyla araştırmalar yürüttük. Tariş Zeytinyağı'nın sektöre ne tür farklılıklar getirebileceği araştırıldı. Bu araştırmaların ardından sektörde birçok ilke imza attık. Zeytinyağının yılbaşı, bayram başta olmak üzere birçok özel günde dost ve yakınlara verilecek özel armağan kapsamına girmesini sağladık. Özerkleşme öncesi dönemde ağırlıklı olarak Ege Bölgesi'nde bilinen markayı önce ulusala, ardından uluslararası piyasalara yaydık. Hâlâ bu çalışmalarımız aralıksız olarak sürmektedir. 2000 öncesi Türkiye zeytinyağı pazarında yüzde 11 olan payımız ve beşincilikteki yerimiz geçen süre içinde yüzde 25-29 aralığına pazar payına ulaşırken, sıralamada beşincilikten ikinciliğe zaman zaman da birinciliğe yükseldik. İstanbul ve Ankara'da zincir marketlerde satılan her 4 litre zeytinyağından bir litresi Tariş olmuştur.
33 ÜLKEYE İHRAÇ EDİYORUZ Yurtdışında ise hedefimiz dünya markası olmaktır. Özerkleşme sonrası ihracatımızda markalı satışlara yönelik yoğun altyapı çalışmaları yürütülmüş olup, bugün 33 ülkeye Tariş markasıyla zeytinyağı ihraç ediyoruz. Japonya'da 600'den fazla İtalyan restoranında kendi markamızla yer alıyoruz. ABD'nin Chicago kentinde geçen yıl açılan Ta-Ze zeytinyağı butiği ve bu yıl Kanada'nın Montreal kentinde açtığımız ikinci mağazamızla markamızı bu pazarlarda güçlendirmeyi hedefliyoruz. Ar-Ge ve ürün geliştirmeye yönelik kesintisiz çalışmalarımız sürerken, zeytinyağında 101 farklı tat ve ambalaja ulaştık. 'Zeytinyağı tüketici davranışları ve marka imaj araştırması' üründe çeşitliliğimizi artırıyor. Hedefimiz iç piyasada kişi başına zeytinyağı tüketimini artırmak, ihracatta ise dünya markası olmaktır. Çünkü Akdeniz çanağının bu çok özel ürünü olan zeytinyağında Türkiye'nin dünya markası yaratması çok mümkündür.
Cahit Çetin
|
|
|
|
 |
DİĞER HABERLERİ |
 | Bakkal amcadan hipermarkete | 2005'te iki büyük evlilik! | Gıda harcaması 2.7 kat arttı | Rekabet sarhoş etti | Güvenlik krizi tadımızı kaçırdı | Zorlandık ama inancımızı yitirmedik | Yavaşlamak düşmek demektir | Organizenin payı halâ çok düşük | 50 yıldır buradayız, en hızlı büyüyenler arasındayız | Türkiye'nin koşulları yordu, ama artık rahatız | AB'ye hazırız, artık ihracata yükleneceğiz | Kahve tiryakisi oldular | Gıda denetimi için yeterli eleman yok | 60 yaşımızı tamamladık ama hâlâ genç bir grubuz | Gıda mühendislerinin iş sorunu olmayacak | Kiler her şehirde olacak | Artık teknoloji emrimizde | Bisküvi ve çikolatayla başladık 100 ülkeye ihracat yapıyoruz | Ambalajlı ürün payı arttı gıdada ürünler çeşitlendi | Bir alışveriş merkezi yılda 18 bin ziyaretçi ağırlıyor | Küçüğüm, onun için ucuzum | Alkollü içeceklerde önce evrim, sonra devrim oldu | Çayda radyasyon, gıdada hormonu tartıştık | Pasta büyüdü devler gıdaya yöneldi | Tüketici yine kazanacak | Hem gıdada hem perakendede büyüdü | Onlar hastalandı, biz korktuk | Yeni kategorilerle atağa kalktı | Sadece üretmek yetmez, pazarı büyütmek gerek | Ülker Holding | 3.9 trilyon $'lık sektörde Türkiye'nin önemi artıyor | AB, sofralarımızı değiştirecek | Tansaş 20, Gima 49'unda devlerle evlendi | |
 |
|
 |
|