|
 |
 |
 |
  |
|
Rus pazarı deriye yaradı
Gümrük duvarlarıyla korunan bir yapıdan dünya markaları yaratılamazdı. Ulusal pazarda kalmak silinmeyi kabul etmekti....
Sarar Giyim Yönetim Kurulu Başkanı Cemalettin Sarar, 1980'de liberal ekonomiye geçişle birlikte sektörel teşviklerin markaların doğuşunda önemli yapı taşıları olduğunu söylüyor 1980 yılında 24 Ocak kararları ile liberal ekonomi politikasına geçildi. Gümrük duvarlarıyla korunan bir yapıdan dünya çapında bir ticaret fırsatı yaratılamazdı. Hep ulusal pazarda kalmak rahat ve kolay ancak rekabetçi küresel ekonomiye dahil olamadan silinmeyi kabul etmekti. Türkiye doğrusunu yaptı. Biz o yıllarda ağırlıklı olarak yurtdışına fason çalışıyorduk. Gücümüzün pek farkında da değildik. İlk dış pazarlara açılma ve markamızı tanıtma projelerimiz bu yıllarda başladı. Bugün ürünlerimiz kendi markalarımızla dünyanın tüm metropollerinde satılıyor. O yıllarda hala yüksek seyreden enflasyon hem ulusal pazar cazibesini arttırıyor hem de enflasyonla paralel değişen kurlarla dış piyasalarda rekabeti kolaylaştırıyordu. Bunlar yanında sektörel teşvikler dışa açılmayı özendirerek destekliyordu. Anılan politikalar sonunda Türk firmaları dünya pazarlarında giderek yer almaya başladılar ve hala başarıyla bu konumlarını geliştirerek sürdürüyorlar. Finans kesimine gelince 1984 yılında bir banker iflasları krizi yaşanmıştı. Kısa zamanda aşıldı fakat sistem gerektiği gibi yapılandırılamadı. Bugün bile banka iflaslarıyla uğraşılıyor olması talihsizlik.
KRİZDEN DIŞA AÇILMA KORUDU Bu arada ciddi devalüasyonlar da yaşandı. Fakat dünya pazarlarıyla çalışan organize olmuş orta ve büyük ölçekli firmalar bu krizlerden pek etkilenmeden çıkmayı başardılar. Verimsiz çalışan zayıf firmalar ise elendiler. Bugün enflasyon düştü, istikrarlı kur politikalarıyla uzun vadeli plan ve programlar yapmaya elverişli bir ortama gelindi. Faiz hadleri hala yüksek seyretmesine rağmen kapasite kullanım oranları sürekli artıyor yatırımlar devam ediyor. Bunlar hep olumlu kriterler.
DÜNYA BİZİ TANIDI Enflasyonsuz ekonomide stok yönetimi çok önemli olduğundan, alışkanlıklarından vazgeçemeyen firmalar aşırı stoklarıyla finansman darlığına düşebilirler. Stok yönetimini bir şekilde ve kesinlikle öğrenmek durumundalar. Son yirmi yılda Türkiye kendisini dünyaya taşıdı ve kabul ettirdi. İnşaattan turizme, finansal kurumlardan tekstile her sektörde dünya çapında iş yapan şirketlerimiz oldu. Avrupa Birliğine giriş çalışmaları bizlere daha istikrarlı ve büyük çaplı bir iş hayatı sunacağını gözlüyorum. Daha büyük başarıların bizleri beklediğini görüyorum.
|
|
|
|
|
 |
|
 |
|