|
 |
 |
 |
Çorapta dünya ikincisiyiz
Yılda 1.7 milyar çift çorap üretimiyle ekonomiye yıllık 850 milyon dolarlık değer yaratan sektör bu kapasitesi ile 65 bin kişiye de iş kapısı oluyor.
80'li yılların ortalarından itibaren ihracatla beraber gelişmeye başlayan Türkiye çorap sektörü 1990'lı yılların başından itibaren modern makinelerle teknolojisini yeniledi. Sektör, stratejisini geliştirdi ve uyguladığı politikalarla bugüne kadar dünyada varolan rakiplerini birer birer bertaraf ederek 2004 yılı sonu itibariyle dünyanın 2.büyük üretim merkezi haline geldi. Türkiye'de'de yüzyıllar boyu elle örülen çorap 1900'lü yılların başından itibaren basit kollu makineler ile üretilmeye başlanmıştı. II. Dünya savaşından sonra küçük ev atölyelerinin ve işletmelerin oluşumları gözleniyordu. 1980'li yılların ortalarına kadar sektör yapısı atölye ve küçük işletmeler olarak tanımlanırken, bu tarihten sonra ve özellikle ihracata yönelik üretimin de başlaması ile fabrikalaşmaya yönelik bir yapılanma oluştu. Henüz optimum büyüklüğü yakalayamamış olan çorap üreticileri ise ana fabrikalara fason üretim yaparak kapasitelerine katkıda bulunuyorlardı..
ÜÇ AB'LİDEN BİRİSİ GİYİYOR Şimdi ekonomiye yıllık 850 milyon dolarlık katma değer yaratan sektör bu kapasitesi ile 65 bin kişiye de iş kapısı oluyor. 2001 krizinde bile iç pazarda daralma yaşanmasına karşın ihracat ile ayakta kalmayı başaran sektör bu dönemde yüzde 76'lık bir kapasite kullanım oranına ulaştı. Türkiye'de çorap üretimiyle ilgili yaklaşık bin 300 işletme olduğu biliniyor. Bu işletmelerin yaklaşık 300 adedinin orta boy işletme olduğu tahmin ediliyor. Genellikle aile şirketi yapısındaki firmalar, bavul ticareti ile birlikte üretimlerinin yüzde 80'ini ihraç ediyor. Orta boy işletmeler yıllık 1 milyon doların üzerinde ihracat rakamlarına ulaştı. Ancak geride kalanlar salt iç piyasaya dönük faaliyet sürdürüyor. Bu firmaların da yüzde 80'i ihracatçı firmalara fason üretim yapıyor.
BİN 300 İŞLETME Sektör 2002 yılında 391 milyon dolarlık ihracat 2003'te 533 milyon dolara 2004'te ise 650 milyon dolara çıkardı. 1990'lı yılların başından itibaren makine ve insana yatırım yapan Türk çorap sektörü ihracatının yüzde 85'ini AB ülkelerine yapıyor. AB'li her üç kişiden biri Türk çorabı giyiyor. Yani AB ülkeleri Türk çorapçıları için en büyük pazar. AB'deki çorap tüketiminin kişi başına 15 adet olması bunda en büyük etken. Yaklaşık 1.3 milyar çift çorap Türkiye'de üretilip yurtdışına satıldı.
|
|
|
|
|
 |
|
 |
|