Smart casual giyimde Türkiye'nin ilk akla gelen erkek markalarından AVVA'nın Yönetim Kurulu Başkanı Volkan Atik'le perakende sektörünün durumunu konuştuk. Yurtdışı ağırlıklı büyüme stratejisi ile ciroyu 3 yılda üçe katlayacaklarını bildiren Atik, "2017'de 145 milyon TL olan ciromuzu yurtdışı ağırlıklı büyüme stratejisiyle 2020'nin sonunda 500 milyon TL'ye yükselteceğiz. Mağaza sayımızı da 200'e çıkaracağız" diyor. İşte Atik'in açıklamaları...
Murat Boz'la agresif bir giriş yaptınız. Avva'da neler oluyor?
Yurtdışında kendimizi geliştirdik, 2013'ten itibaren de yurtiçinde düğmeye bastık. Agresif bir şeklide mağazalaşmaya başladık. Erişim ve altyapıyı tamamladıktan sonra da tanıtıma yatırım yaptık.
ARTAN TURİST CİROYA YANSIDI
Murat Boz'la marka bir bütün oldu mu? Tepkiler nasıl?
Murat, gerçekten iyi bir sanatçı ve profesyonel. Hem kişisel hem kurumsal anlamda kimyamız tuttu. Bu da işe yansıdı. Tüketici de bu işbirliğini sevdi.
Alışveriş merkezlerinde turist yoğunluğu var. Bu size artı olarak dönüyor mu?
Kesinlikle... Ekimin ilk 23 gününde Türkiye genelindeki 80 mağazamızdan alışveriş yapan müşteri sayısında yabancıların oranı yüzde 18. Bu ciddi ve güzel bir oran. Döviz kurunun da avantajıyla yabancıya satışlar arttı.
AVM'lerde TL'ye geçiş perakendecileri nasıl etkiledi?
Tabii ki olumlu yönde etkiledi. En önemlisi görüş alanımız açıldı. Daha önce bir sonraki ayı göremiyorduk. Bütçemizde kira giderine ne yazacağımızı neredeyse bilmiyorduk. Ama yine de haklarını teslim etmek lazım. Bu süreçte AVM'lerin neredeyse üçte ikisi belki daha da fazlası perakendecilere destek oldu. Kuru sabitleyerek önümüzü görmemizi sağladılar. Ne olursa olsun üçte birlik kesim kurdaki voletiliteyi yansıtıyordu. Şimdi çok daha rahat bir sürece girmiş olduk. Ben TL'ye geçiş kararnamesinin indirekt olarak sektöre kazanım sağlayacağını düşünüyorum. Bu vesileyle perakendecilerin yatırım yapması daha kolay olacak.
Önümüzdeki döneme ilişkin hedefiniz nedir?
Türkiye'de 80, yurtdışında 40 mağazamız var. 2018'i 230 milyon TL ciroyla kapatacağımızı öngörüyoruz. 2020 hedefimiz 500 milyon TL. 2020 sonuna kadar Türkiye ve yurtdışında 100'er mağaza olacak. Yurtdışında agresif bir şekilde ilerliyoruz. Ekimin ilk 15 gününde yurtdışında beş mağaza (Rusya, Kazan, Kosova, Kırgızistan, İsviçre) açtık.
2019'DA YÜZDE 4 BÜYÜYEBİLİRİZ
2018'i nasıl kapatıyorsunuz? 2019'da ekonomiye ilişkin beklentileriniz neler?
2018'in rakamları aşağı yukarı çıkmaya başladı, ihracatta bir artış olduğu aşikar, bunu çok net görüyoruz. Kurdaki yükselişin cari açığa olumlu bir etkisi oldu, bu da önemli bir parametre... 2019'da her ne kadar birtakım derecelendirme kuruluşları Türkiye ile ilgili küçük büyüme senaryoları öngörse de ben yüzde 4'ün üzerinde bir büyüme yaşanacağını düşünüyorum. Çünkü, bu kadar olumsuz dönemlerin sonrasında Türkiye hep büyüme gösterebildi. Biz adaptasyonu yüksek bir halkız. Bu durum işadamlarına da sirayet etmiş durumda. Krizleri bir şekilde fırsata dönüştürmeyi beceriyoruz. Olumlu bir yere doğru gideceğine inanıyorum. Yeter ki bu dönem içinde hükümet gerekli destekleri vermeye devam etsin.
UÇAK SAĞLAM İSTENEN YERE DE SAĞLAM GİDER
Rusya ve AB yakınlaşması, perakende sektörünü olumlu etkiler mi?
Ticarette en önemli eksikliğimizin motivasyon olduğunu düşünüyorum. Türkiye çok büyük, önemli badirelerden geçmiş ve ne olursa olsun uzun vadeli büyük zararlar görmemiş bir ülke. Tabiri caizse uçak sağlam... Birtakım iniş-çıkışlar olabilir. Ama her zaman bu uçak istenilen yere sağlam bir şekilde gider. Son dönemde AB, Rusya ve ABD'yle oluşan bu yakınlığın motivasyona olumlu katkısı olacağını, ticareti de pozitif etkileyeceğini düşünüyorum. Bizim de kendi içimizde bu iniş-çıkışların doğal olduğunu kabul etmemiz lazım. Uçak çeşitli zamanlarda çeşitli irtifa kayıpları yaşar. Ama dediğim gibi, uçak sağlam mı, devam ediyor mu, istediği noktaya gidiyor mu, önemli olan budur. Kişi ve kurum olarak ülkemize güveniyoruz, bu motivasyonu da içimizde tutuyoruz.