Küreselleşme yedi düvelde tanınmayı sağlarken kendi sokağımızda yabancılaşmayı da getirdi beraberinde. İnternet sayesinde hepimiz hayatımızın çok uzaklarına açıldık; el sallamıyor, resmen boğuluyoruz.
Yereli dışlayan her sistem, sürdürülebilir olamıyor ve internet bitler, baytları nakletse de hayat hâlâ atomlar üzerinden yürüyor. Dokunamadığını beğenemiyor, görmediğini benimseyemiyorsun. Hal böyle olunca da kendi semtinde tanınmayan fakat sosyal medya sayesinde iki okyanus ötede bilinebiliyorsun...
Gilan Mücevherat'ın kurucusu Ferhan Geylan, işte bu tezadı fark edenlerimizden... "Ben, arkadaşlarım, bölgem ve işim" düsturuyla, www.frasb.com adlı, yerel üreticileri markalaştırmak için sosyal platform oluşturmuş. Amacı, kendi bölgesinde değer üreten ama bunu yan sokağına dahi tanıtamayan işletmeleri, yerelden küreye taşımak.
Aslında ihtiyaç doğru belirlenmiş. Bugün ticaretin %80'i, komşuyla yapılıyor. Büyük firmalar da yerel firmalara üretim yaptırma yoluna gidiyor. Çünkü sorun şu: Yerel olmayınca büyükler nasıl var olabilir ki?
Gelecek yıl Amerika'da, bu yıl Bağdat Caddesi'nde pilot uygulamayla KOBİ'leri, küçük aile işletmelerini "yerelden küreye" taşıyacak Ferhan Geylan'ın hedefi, sitesi üzerinden 20 milyon kullanıcıya ulaşmak. Bu kullanıcı, ister harika pastalar yapan yan komşunuz olsun ister bir gömlek tasarımcısı, eğer bir değer üretiyor ve onu yöresi tanımıyorsa, artık tanıyabilecek.
Dibine ışık veremeyen mum, karşı sahili nasıl aydınlatsın!