Ucuz marketler kategorisinde nicedir büyük bir rekabet var. En ucuz iddiasında olan bu pazarın en büyüğü, yaklaşık 20 milyar lira ciroyla BİM, ardından da 13 milyar lira ciroyla A101 geliyor. Ancak 9 yıl önce kurulan A101
İndirim Marketleri Zinciri CEO'su Erhan Bostan, 81 ilde 6 bin 700 mağazayla en yaygın zincirin A101 olduğunu söylüyor.
Söz konusu yüksek indirim mağazaları olunca rakamlar baş döndürüyor.
Ayda ortalama 115 yeni mağaza açan A101, 2014 ve 2015'te 1400'er mağaza açmış, darbe girişiminin olduğu ve ekonominin bir hayli etkilendiği 2016'da ise 1000 yeni mağaza daha açmayı ve 11 milyar lira ciro yapmayı başarmış. Bu yıl sonunda 7 bin 100 mağazaya ulaşılması hedefleniyor.
Zapsu ailesi tarafından kurulan A101'in yüzde 80'i, 2010 yılında Memorial hastaneleri ile English Home'un da sahibi olan- Turgut Aydın Holding tarafından satın alınmıştı.
Erhan Bostan, o zamanlar mağaza sayısının 370 olduğunu hatırlatıyor.
O günden beri CEO'luk koltuğunda oturan Bostan, "Yüksek indirim mağazaları, başında müthiş zarar edilen bir iş. 7 yıl zararı göze almalısınız. Bizim de öyle oldu ancak şu anda işler rayına girdi" diyor.
A101 şu anda Türkiye'nin en büyük 20 şirketinden biri. Tek şirkette 35 bin çalışanla en yüksek istihdam konusunda ilk sırada yer alıyor.
En çok kadın ve engelli istihdamı da bu şirkette.
81 ilde ve yaklaşık 7 bin mağaza söz konusu olunca, A101'i yönetenlerin elinde ilginç veriler birikiyor.
Her ay mağazalara gelen müşterilerin yüzde 62'si kadın ve bu kitle her ay ortalama 18 defa mağazayı ziyaret ediyor. Günde kesilen toplam fiş adedi 2.5 milyonu bulurken, CEO Bostan, "Kadın müşteriler aynı zamanda birer denetçi ve kategori yöneticisi gibi ayda 75 milyon kez ürünlerimizi denetliyor.
Onların beğeni ve istekleri doğrultusunda ürün kategorilerimizi belirliyoruz" diyor.
İlginç olan da bu galiba.
A101 satacağı ürüne kendisi karar vermiyor. Bu kararı kadın müşteriler veriyor. Bir ürünün performansı düşünce satılmıyor. Ürünlerden asla raf parası da alınmadığı için maliyetler oldukça düşüyor. Mağazalarda 1110 çeşit ürün satılıyor. Erhan Bostan, bir çok tanınmış üreticiye kendilerine özel ürün ürettikleri ve A101 markasıyla satışa sunduklarını, aylık ortalama 500 liralık mutfak bütçesi olan kadın müşterilerin bu ürünlere gösterdiği ilgiye göre, ürünlerin satışına devam ya da devam etmeme kararı verdiklerini söylüyor. A101 Türkiye'nin gıda ve temizlik malzemelerinde en büyük üreticileriyle çalışıyor. A101 CEO'sundan çok ilginç bir veri daha öğrendim. Markalı satışların cirodan en yüksek payı aldığı kent Diyarbakır iken, en düşük ise İzmir. A101'de üreticilerin hem kendi tanınmış markalarıyla ürünleri bulunuyor hem de A101'e özel üretilen markalar kanalıyla yer alıyorlar. Ancak görünen o ki İzmir daha ucuz olduğu için bu ürünleri tercih ederken, Diyarbakır markayı tercih ediyor.