Dijitalleşme ve teknolojinin tüm imkanlarının tabana yayılması konusunda TÜSİAD'ın yeni başkanı Erol Bilecik'in büyük bir gayreti var.
Kendisi de teknoloji dünyasından çıkan bir girişimci olduğundan endüstri 4.0 kavramını en iyi anlayanlardan biri.
Koltuğa oturduğu günden bu yana da iş dünyası için dijitalleşme konusunu sürekli gündemde tutuyor.
Önceki gün de The Boston Consulting Group (BCG) ve GittiGidiyor desteğiyle, 'Dijilatelleşen Dünyada Ekonominin İtici Gücü: e-Ticaret' raporunu açıkladı ve öğrendik ki perakende e-ticaret hacmi 2016'da yüzde 32 büyüyerek 17.5 milyar liraya ulaşmış ancak e-ticaretin toplam perakendeden aldığı pay yüzde 3.5'lerde kalmış.
Dünya ortalaması yüzde 8.5'lerde olduğu için sektör temsilcileri Türkiye ortalamasını haliyle çok düşük buluyor.
Örneğin GittiGidiyor Genel Müdürü Öget Kantarcı, "Türkiye yüzde 58'lik internet ve yüzde 65'lik akıllı telefon penetrasyonuyla e-ticaret sektöründe en fazla potansiyel taşıyan ülkeler arasında. E-ticarette daha gidecek çok yolumuz var" diyor ve sektörün lojistik başta gümrük gibi konularda gerekli altyapıyı oluşturması ve birlikte çalışması halinde rahatlıkla 2019'da e-ticaret hacmini ikiye katlayıp 35 milyar lira seviyesine getirebileceğini iddia ediyor.
Rapor e-ticaretin tüm dünyada genel bir fotoğrafını da çekiyor. Buna göre, global e-ticaretin hacmi son 4 yılda 630 milyar dolardan 1.6 trilyon dolara, toplam perakende içerisindeki payı ise yüzde 4.2'den yüzde 8.5'e ulaştı.
2021'de bu oranın yüzde 13 seviyesine gelmesi bekleniyor. Daha da ilginci 400 milyar dolara ulaşan sınırlar ötesi e-ticaret hacminin 2020'de 1 trilyon dolara ulaşması bekleniyor.
İşte bu nedenle Türkiye'nin sektörün tüm oyuncularıyla harekete geçmesi büyük önem taşıyor. Global çapta mobil e-ticaret payı yüzde 44 iken, Türkiye'de bu oran henüz yüzde 19 seviyesinde.
Yani akıllı telefon kullanımı Türkiye'de oldukça yaygın olmasına rağmen alışveriş de hala geleneksel yöntemler tercih ediliyor.
Beklenti 2021'de bu oranın yüzde 49'a çıkacağı yönünde.
Raporun ardından Dijital Ekonomi Yuvarlak Masa Lideri Esin Güral Argat ve Markafoni'yi başarılı bir şekilde sattıktan sonra seri yatırımlar yaparak öne çıkan Sina Afra önderliğinde düzenlenen panel de ilginçti. Sektörde neler olup bittiğini, Bilgi İletişim Teknolojileri Çalışma Grubu Başkanı Filiz Akdede, BCG Yönetici Ortağı Cenk Sezginsoy, GittiGidiyor Genel Müdürü Öget Kantarcı, BTS Legal Yönetici Ortağı Yasin Beceni, Bankalar Arası Kart Merkezi CEO'su Soner Canko, Media Markt CEO'su Yenal Gökyıldırım ve Koton Yönetim Kurulu Eş Başkanı Gülden Yılmaz'dan dinleme fırsatı yakaladık ve gördük ki online ticaretin önü çok açık. Özellikle lojistik konusunda atılacak bir kaç adım e-ticaret'i Türkiye'de zıplatacak.