Evet kur 2.80'e dayandı. İş dünyası doların bu kadar hızlı yükseleceğini öngörememişti. Dolardaki yüzde 38'lik artış büyüme planlarına, iş dünyasının yeni yatırımlarına olumsuz etkide bulunuyor. O nedenle de yurtdışında yapılan yatırımlar, ihracatla ilgili atılımlar daha bir önem kazanıyor.
İşte bu nedenle belki, Türkiye'deki perakende sektörünün önde gelen isimleriyle bir masanın etrafında toplandığımızda tek tek hepsi, geçen yıl katıldıkları Fransa Cannes'daki MAPIC fuarının şirketlerine nasıl pozitif yansımalar yaptığını anlatmaya başladı.
74 ülke ve yaklaşık 100 şehrin temsil edildiği fuarda Türk perakendeciler geçen yıl, "Turkish Brands" yani Türk markaları adı altında yer almışlardı.
Dünyanın en büyük uluslararası perakende ve gayrimenkul fuarı olan MAPIC, 18-20 Kasım tarihleri arasında yapılacak.
Perakendeciler biraz da 2014'te Alkaş Yönetim Kurulu Başkanı Avi Alkaş'ın ittirmesiyle bu fuara önem vermeye başlamış, ancak öylesine büyük bir bağlantılar dünyasının içine girmişler ki bu yıl daha büyük bir metrekarede yer almaya tamam demişler.
2014'te fuara sadece 8 markayla katılan Türkiye, bu yıl 20 markayla 'Onur Ülkesi' konumunda.
Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Yönetim Kurulu Başkanı ve Penti Yönetim Kurulu Başkanı Sami Kariyo, Mavi'nin CEO'su Cüneyt Yavuz, Tescilli Markalar Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Füsun Kuran, Kiğılı Yönetim Kurulu Başkanı Abdullah Kiğılı, Orka Holding Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu ve ortağı Osman Arar, Mudo Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Taviloğlu, Koton Yönetim Kurulu Başkanı Yılmaz Yılmaz ve Faik Sönmez Yönetim Kurulu Başkanı Mete Sönmez ile tüm bu gelişmeleri görüşmek üzere buluştuk.
Perakendeciler, yaklaşık 10 yıl yüzde 5'ten az büyümeyen Türkiye'den şimdi daha az büyümeye başlayan bir Türkiye'deki stratejilerini anlatırken, "gerçeğe dönme vaktimiz geldi" diyor. İçerde kabına sığamayan hemen hemen tüm illerde mağaza açan perakendeciler, dövizle kiraların baskısını, hammadde ithalatındaki kur riskini en iyi karşılayacak enstrümanın ihracat olduğunu gördüklerini ve yurtdışına ağırlık verme vaktinin geldiğini söylüyor. MAPIC de bu yüzden öne çıkıyor. Bir taraftan yabancılarla birlikte İran hazırlığı yapıyorlar ama fonlarla temasa geçmek için uygun zeminin de bu fuar olduğunu düşünüyorlar. Yılmaz Yılmaz, yurtdışı mağaza sayısının 145'e ulaşmasında geçen yıl fuarda yer almalarının önemi olduğunu söylüyor. "Kimle tanışmak istediysek tanıştık" diyor. Süleyman Orakçıoğlu, markalı ihracatın çok yakın bir zamanda hazır giyim ihracatının yarısına ulaşacağını, 10 milyar dolarları geçeceğini savunuyor ve "Uzay teknolojisine sahip değiliz. En büyük değerimiz markalarımız.
Markalı ihracat kilo başına 50 dolarlara geldi. MAPIC'in faydaları bunlar" diyor. Ömer Taviloğlu da ilk kez katılacakları bu fuarın kendileri için yurtdışı mağazacılığa yeniden hazırlık anlamına geldiğini anlatıyor. Abdullah Kiğılı, geçen yıl Alkaş'ın zorlamasıyla gönülsüz katıldıkları ve kendisinin de gitmediği MAPIC sayesinde Çin kapısının sonuna kadar açıldığını ve 6 aya kalmadan Çin'de çok katlı mağazalarda 100'ün üzerinde noktada yer alacakları müjdesini veriyor.
Ne zaman elini taşın altına koymuş, risk almış, üretimiyle istihdam yaratmış işadamlarıyla bir araya gelsem umut dolu hikâyeler dinliyorum. Bakalım MAPIC'te neler olacak?