Endüstri 4.0 terimi, ilk olarak dünyanın en büyük endüstri fuarı Hannover Fair 2011'de kullanıldı. Peki nedir bu Endüstri 4.0? Türkiye bunun neresinde?
Eğitimde Endüstri 4.0 yaklaşımı nasıl olmalı? Konuyu değerli eğitimci dostum, Mektebim Ortaokul-Lise Koordinatörü Emre Orhan ile konuştuk.
İlk sanayi devrimi (1.0) su ve buhar gücünü kullanarak mekanik üretim sistemleri ile ortaya çıktı.
İkinci sanayi devrimi (2.0) ile elektrik gücünün yardımıyla seri üretim tanıtılmıştı.
Üçüncü sanayi devriminde (3.0) ise dijital devrim, elektroniklerin kullanımı ve BT'nin (Bilgi Teknolojileri) gelişmesiyle üretim daha da otomatikleştirildi.
Dördüncü sanayi devriminde de (4.0) siber-fiziksel sistemlere dayalı üretim devreye girdi.
Endüstri 4.0 ile, modüler yapılı akıllı fabrikalarda, fiziksel işlemleri siber-fiziksel sistemlerle izleyerek, nesnelerin birbiriyle ve insanlarla iletişimi ve bu sayede de merkezi olmayan kararların verilmesi hedefleniyor. Endüstri 4.0'ın amacı insandan arındırılmış bir fabrika değil, daha çok bilgi teknolojileri kabiliyetlerinin kullanımıyla insan odaklı, bütün paydaşlara katma değeri yüksek organizasyonu oluşturmak. Ülke olarak Endüstri 4.0'ın başında sayılırız ama devletimizin ve TÜSİAD'ın önderliğinde güzel çalışmalar yapılıyor.
Endüstri 4.0 toplam işgücü ihtiyacının azalmasından çok açılacak yeni iş alanları ile nitelikli, eğitim ve gelir düzeyi yüksek bir işgücü yapısına geçişi sağlayacak.
Burada Endüstri 4.0'la uygun eğitim politikası ve müfredatlarını hayata geçirmek önem kazanıyor.
Eğitime yansımaları
Eğitim, günümüzde bilgi odaklı olmaktan çıkıp beceri odaklı bir hâl alıyor.
Bilgi tabii ki önemli ama artık kolay ulaşılıyor. Önemli olan, öğrencilerin o bilgiyi kullandığı beceriyi geliştirmek.
Endüstri 4.0 yaklaşımında okul öncesinden itibaren Kodlama dersi kesinlikle olmalıdır. Bu dersin amacı öğrencinin sistematik ve algoritmik düşünce becerisini geliştirmektir. Finansal Okuryazarlık dersleri ile istekle ihtiyaç arasındaki farkı anlayan öğrenciler ekonomik konularda karar verme, kaynakları doğru kullanma ve tercihlerinde bilinçli davranma becerilerini geliştirirler.
Küresel Farkındalık dersleri ile kendi coğrafyalarına ait kültürü, sanatı, sporu tanıyıp küresel dünya ile ilişkilendirip farklı kültürleri tanırlar. Tanıdıkları ülkelerin sanayi ve ticaretini araştırıp üretimimize katkı sağlayacak projeler geliştirirler.
Liderlik ve Girişimcilik dersleri ile, iş hayatında dünya vatandaşı olma yolunda ilerlerler. Staj, raporlama, bütçelendirme ve insan kaynakları gibi konularda tecrübe edinir; Endüstri 4.0 süreçlerinin okul ayağını tamamlar ve iş hayatına atılırlar.
Kısacası, Endüstri 4.0'ın teknolojik unsurlarını 21. yüzyıl becerileriyle entegre eden müfredat planları ile öğrencilerimizin gelişimini sağlamalıyız.
Amacımız, öğrencilerimizin birer "dünya vatandaşı" olarak yetişmesi olmalıdır.