Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), 277 bin 188 öğretmenin katılımıyla "temel liselere geçişi" araştırdı.
Ortaöğretim İzleme ve Değerlendirme Raporu'na göre, temel liseye geçiş yapan öğrencilerin, ayrıldığı okulun başarısını olumsuz etkilediği konusu öne çıktı.
Raporda, buna ilişkin, "Bu durum temel liselere geçen öğrencinin, okulun en iyi öğrencisi olmasa da iyi öğrenciler olduğunu ve bu geçişlerin okuldaki başarıyı olumsuz etkilediğini göstermektedir" değerlendirmesine yer verildi. Temel liselere geçişler, okuldaki başarıyı olumsuz etkilemiştir, maddesine olumlu görüş belirten öğretmen oranı, yüzde 51 oldu. Bence de doğru. Geçen yıl, temel liselerin açılmasıyla, devlet okullarının, özellikle son sınıfında boşalmalar oldu. Son sınıflara gittiğim konferanslarda, boş salonları görünce üzülmüştüm.
Ancak, bu geçiciydi.
Devlet liseleri imkânları dahilinde öğrencilerini üniversite giriş sınavına hazırladılar. Bunu yaparken de veliye ekonomik yük getirmemeye çalıştılar. Tüm iyi niyetlerini ortaya koyarak, öğrencilerin okuldan ayrılmaması için her türlü fedakârlığı yaptılar. Üniversiteye yerleştirme sonuçları da iyi olunca, liselerin son sınıflarının boşalması da durdu ve bir önceki yıla nazaran kontenjanları da arttı. Devlet liselerimizin yönetici ve öğretmenlerini kutluyorum. Raporda, okullardaki destekleme ve yetiştirme kurslarının, öğrenci ihtiyaçlarını karşılama düzeyine dair bilgiler de yer aldı. "Okullardaki destekleme ve yetiştirme kursları, temel liselere geçişleri azaltmıştır" maddesine olumlu görüşler toplamda yüzde 53 iken, bu oran sosyal bilimler liselerinde yüzde 57, fen liselerinde ise yüzde 78 oldu.
Yüksek not ve test
Temel liseye geçişlerle ilgili raporda, geçişin en önemli nedeninin yüksek not almak olduğu ifade edildi. Burada, tüm temel liseleri aynı kefeye koyamayız. Ancak, üniversiteye girişte diploma notunun doğrudan etki etmesine karşıyım. Bence, öğrencinin başarısı okulun başarısı ile ilişkilendirilmeli. Ağırlıklı ortaöğretim başarı puanı (AOBP) bir anlamda başarı düzeyi yüksek okulların öğrencileri için bir ödüllendirmeydi. Bu yüzden, birçok fen ve Anadolu lisesi son sınıf öğrencisi temel liseye geçti. Binde bir puanın dahi çok önemli olduğu bu sistemde, ben de olsam aynısını yapardım.
Temel liselere geçişi önlemek için, okullardaki destekleme ve yetiştirme kurslarının niteliğini artırmak gerekiyor. Dershane mantığıyla çalışan temel liselerin en önemli avantajı bol test sorusu çözmeleridir. Geçişleri azaltmak için, EBA'daki kazanım kavrama testlerinin nicelik ve nitelikleri artırılmalıdır. Temel liselerin felsefesi, üniversiteye hazırlık olduğu için, buradaki yönetici, öğretmen ve rehberlik öğretmenleri, bu işi biraz daha iyi bilirler.