İstanbul'un trafik sorununa dokununca okurlarımızdan çok sayıda şikâyet ve öneri aldık.
Birinci köprü ve bağlantılı yollarla ilgili olanlardan bir derleme yaptım. (Parantez içindekiler benim notlarım):
* Orhan Yüksel: "İşe gidiş ve çıkış saatlerinde yani mesela sabah 7-8, akşam 18-19 saatleri arası özel araçlar daha fazla geçiş ücreti versin." (Bu öneri akşamları işe yarayabilir. Ancak unutmayın ki Anadolu'dan Rumeli'ye sabah geçişleri zaten parasız.) "Bir önerim daha var. Trafiğin yoğun olduğu saatlerde katılma noktalarını azaltmak. Katılım noktaları trafiği yavaşlatıyor." (Makul ama şişmeler başka katılımlara kayacaktır.)
* Serkan Uzel (Kanada): "Toronto'dan bir örnek... Buradaki uygulamaya göre sabah ve akşam saatlerinde sol şeridi, içinde iki ve daha fazla yolcusu olan araçlar kullanabiliyor. Uymayana ceza var." (Cezayı kim uygulayacak? Bir yanda emniyet şeridine dalan askerler-bürokratlar-belediyeciler... Diğer yanda "Sen benim kim olduğumu biliyor musun" diye babalananlar...)
* Ahmet Kösembay: "Mesela ABD'de, okul kafeteryasına notlar asılır. 'Şuradan şuraya gideceğim, benzin parasını paylaşalım' gibi..." (Bence önce köprü geçiş fiyatını artıralım, sonra bu dediğiniz şirketlerde zaten uygulanır.)
* Kemal Topçu: "Trafiğin en çok şiştiği güzergâhlardan biri olan Maslak-Zincirlikuyu arasında bir trafik polisi dahi göremezsiniz. Trafik polisleri Ankara'da daha etkin." (Birçok okurumuzun gözlemi aynı: Sahi Ankara trafikçileri öyle mi?)
* Aras Delice: "Bence üniversite öğrencilerinde kurulan grupların araştırmaları sonucunda çok yararlı projeler çıkabilir." (Bence de çıkar ama kim uygulayacak?)
* Kutsal Karaduman: "Sirkeci'deki arabalı vapurlar 10 dakikada doluyor ama 20 dakika kalkış saatini bekliyor. İnsanlar da mecburen Beşiktaş'a yöneliyor." (Bilemiyorum: Arabalı vapur sayısını artırmak Boğaz 'daki deniz trafiğini olumsuz etkileyebilir.)
* Bora Yavuz: "İki tekerlekli ulaşım araçları cazip hale getirilebilir. Nihat'ın ilk Barça-Real Sociedad maçına gitmiştim. Karşılaşma bitti. Seyircinin yarısı motorlarıyla şehre doğru aktı. 10-15 dakika sürdü bu. Ardından arabalar yollara düştü. Motor parkları, sağ şeridin motorlara serbest olması, köprü ücretlerinde indirim-muafiyet, verginin düşük tutulması etkili olabilir." (Bence de, özellikle fazla gürültü yapmayan türden motosikletlerin desteklenmesi gerekiyor.)
* Aydın Sınal: "Önce insanları eğitip, terbiye etmek gerek. Medeni toplumda her şey hallolur." (Sabahları köprüde oluşan yoğunluğun eğitimle bir ilgisi yok. Sizin dediğiniz park etmekle, yolcu alıp indirmeyle ilgili.)
* Uğur Barış: "Bu köprü yapılırken, 'Kendi kendini amorti ettiğinde, geçiş bedava olacak' denmişti. O süre çoktan doldu. Bedava olması gerekirken, sizin '10 liraya çıksın' öneriniz benim gibi ayda bir geçenlerin dahi tepkisini çeker." (Doğru, tepkinizi çeker. Ama trafiği hiç rahatlatmaz. Unutmayın ki sabahları, Anadolu-Rumeli geçişi zaten gişesiz ve trafik korkunç!)
* Murat İzmir: "Başbakanın plaka sınırlama önerisini 'demokratik' bulmuyorsunuz da, geçiş ücretinin 10 liraya çıkarılmasını mı demokratik buluyorsunuz?" (Evet, aynen öyle! Demokratiktir ama adaletli olmayabilir.)