Bu ne güzel bir yanıttır?.. Bu ne zarafet, bu ne inceliktir.. "Bu ne boktan dans" diye yazmıştım, İstanbul Dans Festivali'nin CRR'deki gösterisi için.. Özeti, önüne "Modern" lafını koyup sanatı, güzel sanatı özellikle ucuzlatmalara duyduğum öfkeydi. "Benim, herkesin yapabileceği bir şey sanat olmaz bence" diyordum.
"Bu gece dans diye önüme koydukları şeyi, seyirciler arasından rastgele seçeceğim 9 kişi ile iki saat çalışıp ben de yaparım. Çünkü ortada ne dans var, ne kostüm, ne ışık, ne dekor.. Ne güzellik, ne estetik.." Şöyle bitiyordu yazım.. "Şimdi onlar da, bu ne boktan yazı" diyebilirler.. Demediler.. "Kuduz köpek gibi saldırma" demediler.. "İt ürür, kervan yürür" demediler, son günlerin moda cevaplarına uyarak.. Beni festivalin en samimi seyircisi seçtiler... Bir yazı yollayıp, sebebi de anlattılar.. Şirinliğe bakar mısınız?.. Bakın.. İşte bir iki ayrıntı hariç, aynen..
***
Sayın Hıncal Uluç,
Sizi dansa davet ediyoruz!
CRR'deki Emmanuelle Huynh gösterisini bazıları çok beğendi, bazıları ise beğenmedi. Bu bizim için çok güzel bir durum. Herkesin beğendiği ve hiçbir tartışma açmayan çağdaş sanat eserlerini kuşkuyla karşılarız. Sizin de beğenmeyenler arasında yer almanıza saygı duyuyoruz. Bu gösteriyle ilgili olarak kullandığınız "Yahu bu ne boktan dans!" ifadesini çok samimi bulduk ve size "En Samimi Seyirci" ödülünü vermeye karar verdik.. CRR'deki Emmanuelle Huynh gösterisini "Bunu ben de yapabilirim" gerekçesiyle beğenmediğinizi okumuş bulunuyoruz. Bu gerekçelendirmenin her ne kadar "Modern öncesi" bir döneme ait olduğunu düşünsek de ve yazınızda saydığınız "dahi" lerden Picasso'nun resimleri de benzer gerekçelerle zamanında tepki toplamış olsa da, sizin dans öğrenme kararlılığınızı büyük sevinçle karşıladık. Yazınızda belirttiğiniz gibi rastgele seçtiğiniz 9 kişiyle size Emmanuelle Hunh'un
Crible adlı eserini öğretmeye hazırız. Topluluğun Türk dansçıları Ayşe Orhon ve Kerem Gelebek halen İstanbul'da bulunmaktalar ve sizinle (ve seçtiğiniz arkadaşlarınızla birlikte) stüdyoda yazınızda belirttiğiniz iki gün boyunca bu dans eserini çalışmaya hazırlar.
Ancak, söz konusu dansta izlediğimiz "Kendini tam serbest bırakma" ve "Tam kontrol" durumlarını vücudunuzda aynı anda yaşatmanın çok zor bir teknik olduğunu ve bu iki gün boyunca bayağı bir terleyeceğinizi garanti edebilirim.
................
Sayın Hıncal Uluç, lütfen kendinizi küçümsemeyin. Her insan doğduğunda büyük bir sanatçı olma potansiyeli taşımaktadır. Bu potansiyelin ortaya çıkması yaşla da ilgili değildir. Çağdaş Butoh dansının kurucularından Kazuo Ohno bu dans akımını 50 yaşından sonra geliştirmiş ve 1 Haziran 2010'da 103 yaşında ölene dek sahneye çıkarak seyircilerini büyülemeye devam etmiştir. iDANS Uluslararası Çağdaş Dans ve Performans Festivali'nin 2011 yılında hazırlayacağımız beşincisini 05 sayısını ters çevirerek 50 yaş ve üzeri sanatçılara ayırmayı planlamaktayız. Bu festivale, bu sene iDANS'ı ziyaret eden Fransız çağdaş dansının kurucularından Jerome Bel'le birlikte yeni bir eser hazırlamanızı teklif ediyoruz.
iDANS Festivali bir ay boyunca süren ve çağdaş dans ve performans sanatlarının en yenilikçi ve iddialı eserlerini sunan bir festivaldir. Festival programını www.idans.info adresinde inceleyebilirsiniz. Teklifimizi ciddiyetle değerlendireceğinizi umar, en derin saygılarımı sunarım.
Aydın Silier; Yönetim Kurulu Başkanı"