Antalya'nın dağı başka havada, denizi başka havada, şehir merkezi ise bambaşka!.. Türkiye'nin dört bir yanından en çok göç alan illerimizden biri Antalya. Fakat şehir ve kentli bilinci tam yerleşmediği için bu unsurlar kendini bir türlü Antalyalı sayamıyor; Antalyalı da onları! O yüzden ortaya henüz bir Antalyalı tipolojisi çıkamıyor. Bunun sorumlusu kesinlikle halk değil, elitler ve yönetenler...
Şu an Antalya hem uluslararası Altın Portakal Film Festivali'ne, hem de Golf Turnuvası'na imza atıyor. Golfun dünya starları burada. Ayrıca Almanya'dan sonra dünyanın ikinci büyük İngiliz tur operatörleri birliği ABTA'nın genel kurulu da Antalya'da yapılıyor. Dünyanın en büyük kongreler birliği ICCA ile Hindistan Seyahat Acenteleri Birliği, 2013'te genel kurullarını Antalya'da yapacak.
Bırakın bu haftayı, gelecek yıl yapılacak iki kongre bile Antalya'nın dünyadaki popülaritesini gösteriyor. Dünya, Antalya markasının farkında! Antalya dünya şehri oldu.
***
Peki, bunu Antalya ne kadar hissediyor?
Yılda
beş büyük uluslararası organizasyona imza atıyor şehir.
Türkiye'nin
22 milyar dolarlık turizm gelirinin yarısını yapıyor.
Akdeniz çanağında kitle turizminin bir numarası.
Ancak turizmciler, şehirdeki büyük etkinliklerde yer almıyor. Niye? Acaba görünmeyen bir el turizmcileri mi korkutuyor, tepelerinde siyaset kılıcı mı sallanıyor? Sonuçta
parayı Antalya'da kazanıp, vergiyi İstanbul'da ödeyip, Antalya'ya
beş kuruş katma değer bırakmamak yakışık almıyor.
Film festivali bunun en iyi örneği. Ortada sponsor yok, festival yerlerde sürünüyor. Merkezleri Antalya'da olan turizmciler de bir araya gelip ortak akılla iş yapamıyor. Birbirleriyle yarışıyorlar.
Oysa yapılması gereken iş, turizmdeki hareketin şehir merkezine çekilmesi!..
***
Biz Türkler yumurta kapıya dayanmadan iş yapmıyoruz. Antalya,
2016 Botanik EXPO da öyle!
8 milyon ziyaretçi beklenen 2016 Botanik EXPO'sunda turizmcilerin nerede durduğu belli değil!
Hoş, Antalya çiçek EXPO'sunu aldı almasına da
EXPO'nun yasası hâlâ Meclis'ten çıkamadı ki! Bari, 2019 EXPO'sunu alan ve 16 milyon ziyaretçi bekleyen Çin'den ders alalım.
Nihayet EXPO'nun yönetimi belli oldu. Herkes yönetime girdi. Bir tek bu işe gönül veren
Orta Anadolu Süs Bitkileri İhracatçılar Birliği Başkanı Osman Bağdatlıoğlu'nun temsil ettiği birlik giremedi. Fakat ihracatçı ipin ucunu bırakmadı. Hatta güzel bir işe imza attı. Dünya Bahçe Örgütü'nün
(AIPH) Hollanda'daki merkezini sessiz sedasız Antalya'ya taşıdılar. Bağdatlıoğlu AIPH yönetimine girdi. Ve Türkiye, Hollanda'nın Venlo şehrinde yapılan 2012 EXPO'sunda temasıyla birinci oldu. Çiçekte
400 milyon dal ihraç ediyoruz, 80 milyon dolar gelirimiz var.
Sahi, turizmci, tarımcı yerel yönetim ve yarı kamusal nitelikli meslek birlikleri bunun farkında mı?