Savaş felaket demektir! Savaşta ilk darbeyi tarım ve hayvancılık yer. Türkiye'nin Ortadoğu'ya açıldığı ana ulaşım yolu olan Suriye'deki iç savaş ülkenin tarım ve hayvancılığını yok etti. Her gece Yayladağı'ndan kaçak inek, koyun, kuzu Türkiye'ye geliyor. Dünyayı kasıp kavuran gıda krizi ekmek için darbe yapan Ortadoğu'yu etkiliyor. Kriz gıdada fiyatı artıracak. Türkiye, önümüzdeki dönemde bunu "Ortadoğu avantajına" çevirebilir.
Bölgede oluk oluk kan akarken para konuşmak tabii ki hoş değil. Suriye yolunun kapanması nakliyatçıyı ve ihracatçımızı öylesine olumsuz etkiledi ki, Körfez Ülkeleri'yle Sahra Altı Afrika'ya inmek için binbir takla attık!.. Uçuk maliyete rağmen Hatay İskenderun, Mersin ve Taşucu Limanı'nı devreye soktuk. Şimdi iki günde bir İskenderun'dan, Mersin'den Mısır'daki Port Said'e, Taşucu'ndan Lübnan'ın Trablusşam limanına Ro-Ro gidiyor.
***
Bir şirket haftada ortalama
400 TIR götürüyor. Hatta Ro-Ro'larla Suriye vatandaşlarını da taşıyoruz. Üç taşıma şirketi, Rus ortaklı
Alcor, Sisa ile
Akgünler Denizcilik kıran kırana rekabet ediyor. Kriz bereketi bu olsa gerek. Taşıma fiyatları kriz öncesi seviyeye indi. Kayseri'den Trablusşam'a bir TIR
4 bin ile
3 bin 600 dolara gidip geliyor. Bir TIR'ın Port Said'e gidişi ise
1300 dolar.
Peki, kazanan kim? Kısa dönemde Türk ihracatçısı gibi görünse de uzun vadede kazanan Suriyeli taşımacı. Kaybeden, bir türlü strateji çizemeyen Türk lojistik sektörü. Sahneye konulan oyun yeni değil! Nakliyatçılarımız aynı oyunu Irak'ta yaşadı. Bir bir öldürüldü şoförlerimiz. Güvenlik nedeniyle gitmesi gereken noktaya ulaşamayan Türk TIR'larının boşalttığı malı kendi lojistik şirketini kuran
Bağdat ve
Erbilliler taşıdı. Türk TIR'larını kendi pazarlarından bu yolla silip attılar.
***
Şimdi Ürdün ve Mısır'a mal götüren TIR'larımız, güvenlik nedeniyle yüklerini boşaltıp geri dönüyor. Suriye'ye ait TIR'lar ise boşaltılan malları ülkelerine taşıyor. Türkiye'nin kriz öncesi Suriye üzerinden yaptığı lojistiğin cirosu
3 milyar dolardı. Bugün zararımız
2 milyar 800 milyon dolar. Son günlerde
Mersin-Port Said hattında problem yaşanıyor. Buradan taşıma yapan
Alcor Denizcilik sorunları çözmeye çalışıyor.
Ama bu sorun, merkezi İstanbul'da olan
ve Yunanistan'dan kiraladığı Ro-Ro'larla
İskenderun- Mısır arasında çalışan
Sisa'yı harekete geçirdi. Geçen cuma günü yapılan toplantıda Sisa, "
İsrail'in Hayfa limanı açılmalı" diye bastırdı.
İşe bakar mısınız?
Ticaret sınır tanımıyor, hele global dünyada hiç tanımıyor!