Safter Yılmaz dostum, "Sinema eleştirmenlerimiz ve okurlar"ı anlatan yazım üzerine bir mail yollamış, Los Angeles'tan.. Amerika'daki durumu anlatıyor..
***
Amerika'da vizyona giren filmlerin kaderini "
Rotten Tomatoes" bilgisayar sitesi belirliyor artık.. Eskiden bu kader işi "
New York Times", "New Yorker" ve "
Los Angeles Times"ın ünlü sinema eleştirmenleri yapardı.
Bugün, son bir araştırma sonucuna göre Amerika'da sinema izleyicisinin çoğunluğu olan 25 ile 44 yaşları arasındaki seyirci önce "Rotten Tomatoes" sitesine giriyor. Onun verdiği karara göre film seçiyor.
20 yıl önce iki Berkeley Üniversitesi öğrencisinin kurduğu şirketin Beverly Hills'deki bürosunda bugün 30 kişi çalışıyor.. Bunlar Amerika'daki yüzlerce eleştirmeni takip ederek vizyona girecek filimler hakkındaki görüşlerini alıyorlar.. Eğer bu görüşlerin yüzde 60'ı olumlu ise filmin "Fresh/ Taze" olduğu bir "Kırmızı Domates" simgesi ile internet sayfasında belirleniyor.. Eğer yüzde 60'ın altında ise "Yeşil Domates" simgesi görülüyor.. İşte o, "Rotten/ Çürük" demek.. Yani "Bu film bitti" demek..
Paramount stüdyosunun Başkan Yardımcısı Rob Moore "Sinema seyircisi artık lokantalara verilen kalite yıldızları gibi bir filmi seyretmeden önce de kalitesini öğrenmek istiyor" derken, bir yıl öncesine göre "Rotten Tomatoes" değerlendirmelerine ilginin yüzde 32 arttığı belirtiyor. Bu yüzden Amerikan gazetelerinde vizyona girecek filmler hakkında bilgi verilirken artık "Rotten Tomatoes" un yüz üzerinden kaç verdiği de her zaman yazılıyor..
Bu yaz başında sinemalara gelen iddialı "Baywatch" ve "Mummy" filmlerine "Rotten Tomatoes"in yüz üzerinden 19 ve 15 vermesi bu iki filimin beklenen gişeyi yapamamasında büyük rol oynadı..
Filmlerinin reklamı için yılda ortalama 300 milyon dolar harcayan
Hollywood stüdyoları için "Rotten Tomatoes" bugün en korkulan güç.. Seyircinin yüzde 36'sı sinemaya gitmeden "Rotten Tomatoes"u tıklıyor.
Amerika'daki eleştirmenlerin çoğunluğu da artık kendi yazıları daha gazetelerinde yayınlanmadan görüşlerini bu internet sitesine bildiriyorlar..