Abuzittincim,
Şefin tatili araya girince, mektup gecikti.
Ama konu ilginç.. Gördüğüm kadarıyla bizim basın da işin bu tarafına pek dokunmadı. Olay, Ukrayna'nın ürettiği uçaklar. Hatırlayacaksın, geçen haftalarda Başbakanımız, Esenboğa Havaalanı'nda bunlardan birini, Antonov An-158, incelemişti.
Ukraynalılar, Türkiye'nin yerli uçak projesinde yer almak istiyorlar.
İyi de, Antonovların havacılık tarihi pek başarılı değil..
Uçmaktan çok yerde sürünmeyi sever bi halleri var.. Ama bu dediklerim Antonov An-158'lerle ilgili değil. An-158'ler 2010'da uçmaya başladılar.
Başlarına bi kaza gelmedi.
Bu fabrikayı Ruslar kurmuştu. Ukrayna bağımsızlığını kazanınca yönetim onlara geçti. Hâlâ Rus teknisyenler işe hakimmiş. Geniş, dar gövdeli çok çeşit üretim yapıyorlar. Mesela dünyanın en büyük kargo uçağını An- 225'i onlar yaptı. 6 motorlu.. Çok güçlü.. Diyelim Boeing 747.. En fazla 540 yolcu taşıyabiliyorsa, An-225'e koltukları yerleştir, 1500 yolcuyu götürsün. Havacılıkta her dalda dünya birincisi olmak isteyen Amerikalılar, nedense, bi An-225 yapamadılar.
Antonov üreten fabrikanın bi özelliği de, aynı marka altında çeşitli tipte savaş uçakları üretmeleri. Eğer doğruysa, sivil uçaklar kolay tadilatlarla savaş uçağına dönüştürülebiliyormuş.
Antonovların ilk uçuşlarından bugüne kadar, 200'e yakın kazaları var. En büyüğü 1968'de. Hindistan Havayolları'na ait BL 534 kuyruk numaralı uçak, 92 yolcu, 6 mürettebatıyla birlikte Rohtang Pas'de düşmüştü.. Kurtulan yok. Son kazası da Almanya Leipzig'de, bu yılın 9 Ağustos'unda oldu. Ukrayna Havayolları'na ait uçak pistte tutuşup yandı. Gene bu yıl şubat ayında South Airlines'e ait 8971 sefer sayılı An-24, sisten dağa çarpıp parçalanırken 52 kişi hayatını kaybetmişti.
Moldova'dan kalkıp Türkiye'ye gelirken yarıyolda düşen Antonov'lar da var. (Nisan 2008) Listeyi uzatmak istemiyorum. Ayrıca yakın zamana kadar Rusya'da kaç uçak kazası oldu, bilemezdik. Kaza haberlerini Sovyet hükümetleri hem kendi halkından hem dünyadan gizlerdi. Şimdilerde açıklanıyor.
Abuzittincim, ben bunları yazıyorum ama, sınırlı sayıda da olsa, sivil havacılıkta kullanılan Antonovlar var.. İngiltere'de bile uçuyorlarmış. İran Havayolları, çok eskiyen Amerikan yapımı yolcu uçaklarını Antonovlarla değiştirmek istiyordu, bilmiyorum ne oldu.
Son bi not: Başbakan'ın incelediği uçağın bi alt modeli An-148, 2011'de test uçuşunda düşmüş, bütün ekip ölmüştü. Rus Başbakanı Medvedev'in, bu kazadan sonra An-148'lerin Rusya'da uçmasını yasaklaması, Antonov'a büyük darbe vurdu deniliyor.
THY'nin, "uçuşta güvene" ters düşen politikası, eğer Antonovlar iş ortağı seçilirse, cuk oturur Abuzittincim.
Münasip yerlerinden öperim kardeşim.
tecelligunes@yahoo.com.tr