Internet altyapısı, ticaret çeşitlenip hacminin genişlemesinde çok önemli bir rol oynuyor. ABD uzun süre elektronik ticarete büyük destek verdi. Amazon gibi internet devi, e-ticaret şirketi olarak çıktığı yolda, bulut teknolojisi konusunda uzmanlaşarak devam ediyor. Verilen teşvikler Amazon gibi pek çok irili ufaklı şirketin doğmasına neden olarak ABD'yi elektronik ticaretin lideri yaptı. Çin'de Alibaba gibi bir e-ticaret şirketinin küresel internet devine dönüşmesinde Çin devletinin ücretsiz kargo desteğinin büyük payı var. Türkiye'de de mobil internet altyapısı sadece tüketiciye değil ihracat kapısının aralanmasına destek olacak.
İHRACATÇIYA E-TİCARET
4.5G altyapısı ihracatçının üretim, dağıtım ve planlama sorununa çözüm sağlayacak. Tüketiciler sipariş verirken mobil platformları daha fazla tercih ederken, ihracat yapan şirketler üretim planlamasından dağıtım ve satış ağına kadar her noktada mobil hızlı internet altyapısını kullanacak. PayPal, Türkiye'deki girişimcileri ve işletmeleri e-ihracata teşvik etmek amacıyla global olarak 29 pazarda yapılan Sınır Ötesi Alışverişte Tüketici Alışkanlıkları araştırmasını, e-ihracatçılara yönelik bir yol haritası olarak planladı. Bu değişkenleri dikkate alarak kendine iş planı yapan girişimcilere altyapı desteği şart. Türkiye e-ticaret konusunda başarılı örnekler çıkardı. Yemek sepeti, gittigidiyor, sahibinden.com gibi girişimler devlet desteği olmadan hayata geçti ve başarı kazandı.
PTT İHRACATA DESTEK
Üçüncü Havalimanı, İstanbul'u sadece insanlar için transit geçiş noktası yapmayacak. Aynı zamanda veri ve lojistik anlamında da İstanbul önemli bir nokta olacak. Türkiye'de ihracatçıların önünü açacak bir destek de PTT'den gelebilir. PTT küresel dağıtım ağı için ihracat desteği oluşturabilir. Ücretsiz veya düşük maliyetli kargo olanığının da sağlanması ihracatçının önünü açabilir. Sınır ötesi alışverişte tüketicilerin en fazla dikkat ettikleri konuların başında kargo geliyor. Tüketiciler uluslararası gönderim için ödedikleri bedeli düşürmek için farklı yollar arıyorlar. Ankete katılan tüketicilerin yüzde 50'si 'Ücretsiz Kargo' seçeneğinin alışverişe yönlendiren önemli nedenlerden biri olduğunu söylüyor. Tüketicilerin yüzde 38'i ise; 'Ücretsiz iade' seçeneğinin önemli olduğunu belirtmiş.
2018'DE 130 MİLYON KİŞİ İNTERNETTEN ALIŞVERİŞ YAPACAK
Akılı telefon kullanımının artması ve çok sayıda internet girişiminin ortaya çıkması, internet üzerinden alışverin yapanların sayısını yukarı çekecek. Dünyadaki yaklaşık 90 milyon kişi yurtdışındaki web sitelerinden düzenli olarak alışveriş yapıyor. 2018'e gelindiğinde ise bu rakamın 130 milyona ulaşması bekleniyor. Dünya e-ticaret sektörü, global olarak bakıldığında 2 trilyon dolar büyüklüğüne sahip bulunuyor Bunun 200 milyar doları sınır ötesi alışverişten kaynaklanıyor. 2018 yılında ise bu rakamın 300 milyar doları aşacağı öngörülüyor. E-ihracat, ek gelir hedefiyle işe girişenlerden yeni pazarlara açılarak büyümek isteyen şirketlere kadar herkes için bir fırsat olarak görülüyor.
EN ÇOK HARCAYAN ÜLKELER
Pay Pal tarafından yapılan tüketici araştırması sonuçlarına göre ABD, İngiltere, Fransa, Almanya, Ortadoğu ve Kuzey Afrika en çok harcama yapan ülkeler arasında yer alıyor. Sınır Ötesi Alışverişte Tüketici Alışkanlıkları araştırmasına katılan 23 bin kişinin yüzde 70'i, son 12 ay içerisinde en az bir kere online alışveriş yaptığını söylüyor; yüzde 50'si başka ülkelerden ürün aldıklarını belirtirken, yüzde 10'u alışverişlerini sadece sınır ötesi ülkelerden yaptıklarını ifade ediyor. Dünya genelinde sınır ötesi alışverişçilerin en çok tercih ettikleri beş ülke ise ABD (yüzde 25), Çin (yüzde 19), İngiltere (yüzde 14), Almanya (yüzde 11 )ve Japonya (yüzde 5). Rapor, 2015 itibarıyla sınır ötesi alışverişte en çok harcayanların ise ABD (27 milyar dolar), İngiltere (19 milyar dolar), Fransa (10 milyar dolar), Almanya (10 milyar dolar), Ortadoğu ve Kuzey Afrika (toplam 15 milyar dolar) olduğuna işaret ediyor. Araştırma sonuçları göre Türkiye; Hollanda, Rusya, Polonya, Birleşik Arap Emirlikleri ve Mısır'ın "en çok sınır ötesi alışveriş yapılan ülkeler" listesinde ilk 10'da yer alıyor.
E-İHRACATTA MOBİL ETKİSİ ARTIYOR
Mobil cihazların kullanımının artması da e-ticarete katkı sağlıyor. Mobil internetin ve mobil uygulamaların gelişimi sayesinde tüketiciler alışverişlerini istedikleri yerde, istedikleri zaman yapabilme özgürlüğüne erişti. PayPal'ın 2014 yılı sonuçlarına göre tüm dünyada mobil bir cihaz üzerinden gerçekleştirilen toplam PayPal işlem sayısı bir önceki seneye göre yüzde 68'lik artışla 1 milyar adete ulaştı. ABD, İngiltere ve Batı Avrupa ülkelerindeki tüketiciler yurtdışı online alışverişlerinde mobil cihazları masaüstü bilgisayarlara göre daha fazla kullanıyor.
ALIŞVERİŞİN GÖZDESİ, GİYSİ, ELEKTRONİK VE SEYAHAT
Sınır Ötesi Alışverişte Tüketici Alışkanlıkları analizine göre dünya genelinde sınır ötesinden en çok giysi alışverişi yapılıyor. Batı Avrupalı tüketiciler giysilerini sınır ötesinden satın almayı tercih ederken gelişmekte olan pazarlardaki tüketiciler dijital ürünleri ve giysileri sınır ötesinden alıyorlar. Buna karşılık Ortadoğulular elektronik, seyahat ve giysi alışverişlerini hem online hem de sınır ötesi olarak yapmayı tercih ediyor.