Damat-Tween-D'S markalarının kurucusu Orka Holding, mağaza sayısında ve ihracat birim fiyatında rakiplerini solladı. Orka Holding'in patronu Süleyman Orakçıoğlu ile bir araya gelerek, sektörü ve şirketi konuştuk...
Size "üzerinde güneş batmayan marka" deniliyor. Neden?
Bizim için gün Avustralya'da başlayıp, Brezilya'da bitiyor. Haiti, Panama, Paraguay, Brezilya, Kolombiya'da varız. 24 saat uyumadan çalışıyoruz. O yüzden 'üzerinde güneş batmayan marka' tabiri kullanılıyor. Bu yıl Avrupa'da hedefimiz büyük. Geçtiğimiz ay Almanya'da birinci yılımızı kutladık. Beşinci mağazamızı Mannheim'da açtık. 2019 sonunda Almanya'da 10 mağazaya ulaşmayı planlıyoruz. İtalya'da satış noktalarımız önümüzdeki yıl 28'e çıkacak. İtalya'nın Sardunya Adası'nda Sasari'de bir mağazamız açılıyor. Romanya'da pazar lideriyiz ve hedefimiz buradaki mağaza sayımızı 14'e çıkartmak. Orta Asya'da çok güçlüyüz. Gelecek yıl Washington'da da ilk mağazamızı açacağız. Arjantin, Şili, Meksika, Peru gibi önemli pazarlara açıldık. Avustralya'da büyümeye devam ediyoruz. Bağdat'ta mağaza açıyoruz.
2023'TE HEDEF 800 MAĞAZA
Mağaza sayınız 2019'da ne kadar olacak?
2018'de yurtdışında 40 mağaza açmayı planlamıştık. 30'unu açtık. 10'unu da bu ay açıyoruz. 4'ü Rusya'da olmak üzere Haiti, Belçika, Bağdat, Kanada, Panama ve Brezilya'da mağazalarımız açılacak. 2019'da 220'şer mağazayla yurtdışı ve yurtiçi mağaza sayılarını eşitleyeceğiz. 2023 hedefimiz tüm dünyada 800 mağazaya ulaşmak. Nişantaşı'na gidiyoruz, Belçikalılar gelmiş, üzerinde Barcelona'daki Tween mağazasından aldığı giysiler var, fanatiği olmuş markanın… Burada görünce mağazayı kaldırıyor. Turizm sektöründeki hareketlenme bizim için çok büyük artı olmaya başladı. Bu, satışlarımıza da yansıyor.
GABON'DAN DAHİ SİPARIŞ ALIYORUZ
Online satışta ne durumdasınız?
Gabon'dan bile sipariş alıyoruz. Online satışlarda yeni nesil teknolojilere son derece hızlı uyum sağladık. Çoklu dil desteği gibi adımlarla süreci daha keyifli hale getirdik. Türkçe ve İngilizce'nin dışında Rusça, Arapça, Almanca, İtalyanca, İspanyolca ve Romanca olarak da online satışlara başladık. Yılın ilk yarısında 2017'ye göre yurtiçi ve yurtdışı satışlarımız yüzde 150 arttı. Şu anda e-ticaretin ciroda payı yüzde 10 seviyesinde. Amacımız bu rakamın ileride yüzde 25 olması.
300 KİLOYU SIRTINA ALIRSAN TAŞIYAMAZSIN
Konkordatonun suiistimal edildiğini düşünüyor musunuz?
İyi niyetle yapanlar var ama şu ana kadar sorunlarıyla gelip, bunların nedenini bu dönemmiş gibi gösterenler de var. Bunların ayırımı yapılmalı. Sen sırtında 50 kilo yük taşıyabilecekken 300 kilo yükü sırtına koymuşsun, bu dönemde tabii ki taşıyamazsın. Piyasalarda mutlaka inişler ve çıkışlar olacak. Ben bunların bir denge içinde olacağını düşünüyorum.
KDV ALACAKLARI ÇÖZÜLÜRSE ÖNÜMÜZ AÇILIR
Kuru hallettik ama kredi faizleri hâlâ yüksek...
Faiz önümüzde en büyük engelse, yatırım yapanlara faiz desteği yapılması lazım, o zaman piyasanın enerjisi artar. Sektörün en büyük sorunlarından biri de KDV alacakları. Çözülürse piyasanın önü açılır.
ÜRÜN DEĞİL KONSEPT SATIYORUZ
Markalı ihracat yapıyorsunuz. Birim fiyatınız nedir?
75 dolara yükselen ihracat kilogram birim fiyatı ile Türkiye ortalamasının 60 katına, hazır giyim ihracat ortalamasının da 5 katına ulaşma başarısı gösterdik. Moda merkezi İtalya'da bile her yıl satışlarımız yüzde 120 artıyor. Biz aynı zamanda yazılım satıyoruz. Kullandığımız yazılımın ihracatı yapılıyor. Aynı zamanda konsept satarken dekorasyon satıyoruz, mobilya sektörünün ihracatına da katkıda bulunuyoruz. Poşet, ambalaj malzemesi satıyoruz. Yani sadece ürün satmak değil, konsept sattığımız için bunun kendi içinde dinamikleri de farklı bir fayda sağlıyor.