Köprü, metro, havalimanı ve altyapı çalışmalarının lojistiğini yapan Transtaş, 100'ün üzerinde projenin lojistiğini tamamladı. En son İzmit Körfez Köprüsü'nün çelik tabliyelerini taşıdı. Bir önceki işi ise Irak'ta Erbil ve Duhok'un içme suyu dağıtım kanalı projesi oldu. Hem Türk hem de yabancı şirketler için çalışan Transtaş'ın İcra Kurulu Başkanı Berna Akyıldız, masa başında değil, bizzat şantiyelerin başında. Bir ayağı hep yurtdışında. Aynı zamanda Türk Katar İşadamları Derneği'nin tek Türk kadın girişimcisi. 'Proje müdürümüz, Erbil'de insanlar musluktan su içiyor dediği zaman gözlerim doldu' diyen Akyıldız, "Bir Türk müteahhit aldı, biz de başından sonuna kadar o işin bütün lojistiğini yaptık" açıklamasında bulundu. Akyıldız, projenin büyüklüğünün 2 bölgede 250 milyon dolar olduğunu söyledi.
YAŞLI GÖRÜNME ÇABASI
İlk işinizi anlatır mısınız?
1985-86'ydı, Dalan'ın Haliç'i temizlemeye başladığı yıl. Ben de üniversiteyi yeni bitirip ikinci nesil olarak gelmişim. Yaşım 21'ydi, Dalan'ın projesi için ihale açıldı. İhale bana çok ilginç geldi. 'Bu işi bu çocuk mu aldı' dememeleri için yaşlı görünmem gerekiyordu. Toplantıya daha büyük görünmek ve ciddiye alınmak için annemin kürkünü ve en yüksek topuklu pabucumu giyerek gittim. Zaten proje lojistiği de öyle başladı. O ihaleyi biz aldık en iyi şartlarla.
Şimdi birçok dev projeye imza atıyorsunuz ve görünmeyen kısımdasınız değil mi?
Biz işin görünmeyen tarafındayız. Örneğin Irak'ta Erbil ve Duhok içme suyu dağıtım kanalı projesini bir Türk müteahhit aldı, biz de başından sonuna kadar o işin bütün dünyadan lojistiğini yaptık. Ben yaptığımız işlere bakarken Picasso'yu anlayabiliyorum, ortaya bir şey çıkıyor, lojistiğin bu tarafını sevdim.
A380'LERE TAMİR HANGARI
Başka hangi projelerde varsınız?
Proje lojistiğini yaptığımız bir başka büyük iş A380 uçaklarının tamir hangarı. TAV'la birlikte, TAV'ın yedi tane kolonsuz kirişsiz 110 metreye 110 metre, her biri bir stad büyüklüğündeki tamir hangarlarının lojistiğini yaptık. O iş için taşıdığımız her bir parça demir, çelik 14 kez elden geçti, geldi, işlendi, gemilerle sevk edildi.
ÜÇ ŞAPKAMIZ BİRDEN VAR
Birisi ihaleyi alıyor, siz onunla çalışıyorsunuz, direkt sizin yaptığınız bir şey yok değil mi?
Bizim üç şapkamız var. Orijinimiz karayolu, kendi filomuz var, 37 araçlık bir TIR filosu. Kamyon sahibiyiz. Öbür yanımız, bütün dünyadan konteynırlarla deniz yoluyla konteynır sevkıyatı. Biz konteynırların fabrikalardaki dolumlarının yapıldıktan sonraki süreçleriyle karşı ülkede Japonya'da, Amerika'da, Uganda'da nihai noktaya teslimine kadar bütün prosesi, iç nakliyesi, deniz nakliyesi, gümrüklenmesini yapıyoruz. Üçüncüsü ve bizi en çok heyecanlandıran proje lojistiği. 16 havalimanı projesi yaptık.
Hangilerinde varsınız?
A380 hangarından sonra Ankara, İzmir, Dalaman, Limak'la Sabiha Gökçen, TAV'la Tiflis, Batum, Kahire, Limak'la Kahire, TAV'la Doha... İçinde Türk müteahhitlerin olmadığı başka havalimanı taşımaları da yaptık. Çünkü havalimanı lojistiği yapacak firma dünyada sayılı, bu projeler nedeniyle tanıştık ve onlar lojistiklerini bizimle yaptılar. Onun dışında bir sürü yol, köprü, metro, altyapı, üstyapı projeleri yaptık.
UMUTLU VE TEMKİNLİ
Yeni projeniz var mı?
Basra'da ve Afrika'da büyük bir enerji projesi var. Son bir buçuk senedir de Batı Afrika'daki Fildişi, Togo ve Gana'da enerji projemiz bulunuyor. Cezayir'de projeler devam ediyor, Katar'da ofisimiz var, Suudi Arabistan Türkler için iyi bir pazar, orada devam ediyoruz. Biz umutluyuz ama 2016 çok temkinli olmak gerektiğini düşündüğümüz bir yıl . Çok hızlı hareket etmemek, çok iyi ölçüp biçmek gerekiyor, maliyetler ve dengeler çok iyi planlanmalı.