İsviçre, Japonya, Amerika ve Hong Kong gibi birçok ülkede finans, pazarlama ve IK pozisyonlarında çalışan Demet Mutlu, moda e-ticaretindeki açığı görünce Harvard MBA programını yarıda bırakıp Türkiye'ye döndü. 2010'da Trendyol'u kurdu. 12 milyon müşteriye ulaşan Trendyol, 2016'da 1.5 milyar lira ciro hedefliyor.
AYDA 35 MİLYON ZİYARETÇİ
Siteyi ayda 35 milyon kişi ziyaret ediyor. Bu rakam 20 AVM'nin aylık ziyaretçi sayısına eşit. Yılda yaklaşık 20 milyon ürün satışı, günde 55 bin sipariş müşterilere ulaştırılıyor. 800 kişiye istihdam sağlayan Demet Mutlu, bu yıl Young Global Leader (Genç Küresel Lider) ilan edildi. Trendyol'a dünyanın en büyük internet şirketlerinin yatırımcısı Tiger Global'ın dışında Kleiner Perkins ile Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası da yatırım yaptı. Demet Mutlu ile bir araya gelerek şirketin yükselişi konuştuk.
6 yılda hangi noktadasınız?
1.5 milyar TL ciro hedefliyoruz. Yabancı yatırımcılar bize çok ilgi gösteriyor. 2010'da gençlere hitap ediyorduk ama alışveriş yapamıyorlardı. O dönemde 18 yaşında olanlar şimdi 24'üne girdiler. Çalışıp, para kazanıyorlar, internetten alışveriş yapıyorlar. O yüzden 20-25 yaş arasında büyümemiz yüzde 200.
Bu sadece sizin için mi geçerli?
Nüfusa ve üniversiteyi bitirip çalışanlara baktığında, hepsi dijitalle büyümüş gençler. 2010'da dijitalle büyüyen gençler vardı ama ceplerinde para yoktu. Şu anda çalıştıkları için ceplerinde para da var, kredi kartı da...2010'da başladığımızda müşteri hizmetlerini arayıp 'internetten alışveriş yapabilir miyim, ayakkabıyı nasıl alacağım, deneyebilir miyim' gibi sorular soruluyordu, şu anda bunlar sorulmuyor.
E- ticarette neye dikkat edilmeli?
E-ticaret o kadar zor ki, her şey olması lâzım. En iyi ürün olacak, süper fotoğraflanacak, en iyi fiyatı vereceksin, müşteri hizmetleri iyi olacak, site çok hızlı çalışacak, ürün içeriği iyi olacak, aynı zamanda kredi kartı iadesini 24 saat içinde yapacaksın.
GİRİŞİMCİLİK KARİYER DEĞİLDİR
Girişimcilik denildiğinde herkesin aklına önce internet işi geliyor. Türkiye'nin lider markalarından birisisiniz. Buna değer mi? Bu işe girecek gençlere ne tavsiye edersiniz?
Girişimci olmak istiyorum hevesiyle hiçbir şey yapılmamalı. Girişimcilik bir kariyer değildir. Bu işe girmeden önce tüketicilerin ve iş dünyasının böyle bir ihtiyacı olup olmadığını görmek gerekir. Ondan sonra 'Ben bu ihtiyacı karşılayıp, insanları mutlu edeceğim, milyonlarca kişiye bu yolla dokunacağım' demek lazım. Bunlar düşünülmüyor. Ülkemizde birçok insan 'girişimci olmak istiyorum' diyerek bilmediği işlere giriyor.
SATIŞIN YÜZDESİ HÂLÂ OLDUKÇA DÜŞÜK
Trendyol'un dünyadaki konumu nedir? Sattığımız ürün sayısına baktığımızda dünyadaki liderlerle aynı konumdayız. Almanya'da Zalando var, biz Türkiye pazarında ne kadar satıyorsak onlar da Almanya'da o kadar satıyor. İngiltere'de Asos bu durumda. Ürün sayımız, diğer ülkelere baktığınızda çok yüksek. Perakende olarak baktığımızda satışın yüzdesi hâlâ 2.5'larda, yani çok düşük. Amerika, İngiltere ve Almanya'da yüzde 10-12'lerde. Dolayısıyla bu alanda gidilecek çok şey var. İnternetten alışveriş Türkiye'ye son dönemde daha fazla popüler oldu. Artık insanlar internetten alışverişten korkmuyor.
MÜŞTERİLERİN %85'İ KADIN
Müşteriler 18-45 yaş arası, ABC1 - %85'i kadınlardan oluşuyor.
20-25 yaş arası gençlerde büyüme oranı yüzde 200.
Trendyol'dan bir kez alışveriş yapan müşteri hizmetten memnun kaldığı için çok sık geri geliyor: satışların %90'ı repete müşteri'den geliyor.
YILDA 20 MİLYON ÜRÜN SATIŞI
2010'da kuruldu, 12 milyon müşterisi var.
2016 ciro hedefi 1.5 milyar TL.
Online alışveriş yapan kadınların % 70'i Trendyol müşterisi
Trendyol Türkiye'de moda e-ticareti konusunda kâr açıklayan ilk e-ticaret sitesi.
Sitede 2.000'den fazla yerli ve yabancı marka satılıyor.
Trendyol'u ayda 35 milyon kişi ziyaret ediyor.
Yılda yaklaşık 20 milyon ürün satılıyor.
Günde 55 bin sipariş müşterilere ulaştırılıyor.
Satışın % 70'i büyük şehirler dışına yapılıyor.
Trendyol'da 800 kişi (yaş ortalaması 26) çalışıyor.