2003 yılında kurulan ve ilk mağazasını 2005'te açan DeFacto, kısa sürede Türkiye hazır giyim ve moda markaları arasındaki yerini aldı. Türkiye'nin en büyük ikinci markası olmayı başaran DeFacto'nun CEO'su İhsan Ateş ile bir araya geldik. 6 yılda 10 kat büyüdüklerini anlatan Ateş, önümüzdeki beş yılda 3.5 kat büyümeyi hedeflerinin bulunduğunu söyledi.
DeFacto markası şu anda pazarda nasıl konumlanıyor?
2008'den bu yana satış gelirlerimizi yıllık ortalama yüzde 47 artırdık. 10 yılda 1 milyar TL'lik ciroya ulaştık ve son 6 yılda 10 kat büyüdük. Şu anda sektörde marka bilinirliğinde lider konumundayız.
SATE 8 BİN ÜRÜN
2015 yılı nasıl geçti?
2015'te gelirlerimizi yüzde 39 artışla 1 milyar 631 milyon TL'ye yükselttik. Mağazalarımız ve e-ticaret sitemiz 287 milyon ziyaret aldı. Yılda 73 milyon, yani saatte 8 bin 333 adet ürün sattık. Aynı zamanda geçen yıl 130 milyon TL'lik yatırım yaptık ve 7 yeni ülkeye girdik. Yatırımlarımızı stratejik olarak Türkiye'ye yakın ve benzer tüketim alışkanlıkları olan Bağımsız Devletler Topluluğu (CSI) ve MENA pazarlarına yapıyoruz. Türkiye'den sonra en çok mağazamız Kazakistan'da bulunuyor.
2016 hedefleriniz neler?
2016'nın ilk çeyreğinde toplam 52.8 milyon TL'lik yatırım yaptık. 12'si yurtiçinde, 4 Kazakistan, 2 Irak, 1 Belarus ve 1 Fas olmak üzere 8'i yurtdışında toplam 20 yeni mağaza açtık. Birinci çeyrek itibarıyla toplam mağaza sayısı 352'ye ulaştı. Geçen yılın aynı dönemine göre gelirde yüzde 31 büyüdük. 2016 sonuna kadar 206 milyon TL yatırım yapmayı ve mağaza sayımızı 400'ün üzerine çıkarmayı hedefliyoruz. Bu yıl hedef pazarlarımız arasında Doğu Avrupa, Ortadoğu, Kuzey Afrika ve Türk Cumhuriyetleri bulunuyor. Çalışan sayımızı da 11 binin üzerine çıkaracağız.
DÜNYAYA YAZILIM SATACAK
Uzun dönem planlarınız nasıl şekilleniyor?
Şu anda sahip olduğumuz büyüme grafiğini aynı performansla sürdürdüğümüz takdirde 5 yılda 3.5-4 kat büyüyeceğiz. Ana hedefimiz global bir 'ulaşılabilir moda' markası olmak. 2025'te mağazalarımızla 50, online ticaret sitelerimizle de 100 ülkede faaliyet göstermeyi hedefliyoruz. Gelirlerimizi de 7 kat daha artırmayı planlıyoruz.
Online'da altyapıya yönelik neler yapıyorsunuz?
DeFacto, tüm operasyonunu kendi IT ve teknoloji ekibiyle yürütüyor. DeFacto Teknoloji bünyesinde 200 kişilik bir IT ekibi çalışıyor. Markamızın iş modelini ve yazılımlarını bu ekip yazıyor. DeFacto Teknoloji, yakın zaman da Türkiye ve dünyaya bu yazılımları satmayı hedefliyor.
MUTLULUK MÜDÜRÜ ÇALIŞIYOR
DeFacto 'nun insan kaynaklarına da büyük yatırımlar yaptığını aktaran İhsan Ateş, şunları anlattı: "2011'de Türkiye'de bir ilki gerçekleştirerek DeFacto Mutluluk Müdürlüğü'nü kurduk ve bir müdür istihdam etmeye başladık. Gerçek anlamda huzurlu ve mutlu bir çalışma ortamı yaratmanın tek başına bir bölümün yapacağını fark ettik ve bu bakış açısını kurum kültürü haline getirdik. Müşterilerimizin kral olduğu söylemini değiştirerek tacı çalışanlarımızın başına koyduk."
'MADE İN TURKEY'İN ÇOK GÜÇLÜ DEĞERİ VAR
Türkiye'de önümüzdeki dönemde ekonomi nasıl şekillenecek? Biz ülkemizin potansiyeline güveniyoruz. Bu potansiyelin dünya markalarını oluşturacağına inanıyoruz. Türkiye'nin çok iyi bir tekstil altyapısı var. 'Made in Turkey'in dünya moda sektöründe çok güçlü bir değeri var. İranlı bir işadamı 'Made in Turkey'in kendileri için önemini önemini anlattı. "DeFacto orada tanınıyor mu?" diye sordum, "Bence Türk olmanız yeterli" dedi.
Yurtdışında büyürken zorluk çekiyor musunuz? Tam aksine. Girdiğimiz tüm pazarlarda ülkemizin kredisi çok yüksek. Özellikle Türk dizileri markalarımıza olan ilgiyi artırıyor. Türk kültürüne büyük bir merakları var.
BUSE TERİM MÜŞTERİYİ ARTIRDI
Bugüne kadar 'lüks' olarak algılanan moda trendlerini tüm kadınlar için ulaşılabilir kılmayı hedeflediklerini aktaran İhsan Ateş, bu doğrultuda özel koleksiyonlar hazırlamak için önde gelen modacı ve stil danışmanlarıyla işbirlikleri yaptıklarını söyledi. Bu kapsamda ilk işbirliğini Buse Terim'le yaptıklarını belirten Ateş, şunları anlattı: "Buse Terim'in 2015 sonbahar kış modası için DeFacto'ya özel hazırladığı koleksiyon büyük ilgi gördü. Özellikle reklam kampanyası döneminde mağazalara müşteri girişi sene ortalamasına göre yüzde 35 arttı."