Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın Başbakanlığı döneminde gündeme getirdiği yerli otomobil, yola çıkmaya çok yakın. Herkesin merakla beklediği "Türkiye'nin otomobili projesini" en yetkili ağızdan Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık'tan dinledik. Yerli otomobil için yoğun mesai harcayan isimlerin başında gelen Bakan Işık, bilinmeyenleri ilk kez anlattı. Otomobilin güncellenen tasarımlarını gösterdi. Konunun uzmanı otomotiv editörleri sordu, Bakan Işık cevapladı. Türkiye'nin otomobilinin yol haritasını açıkladı. Bakanın anlattıklarından, yapılan çalışmaların yerli otomobil üretiminden çıkıp, bambaşka bir boyuta girdiği anlaşılıyor. Türk otomobili projesi ile yerli ve yeni teknolojilerin geliştirilmesi için bir platform olmuş. Hedef Türk otomobili sayesinde bu teknolojilerin raflarda veya proje dosyalarında kalmayarak dünyaya açılması…
TASARIMI GÜNCELLENİYOR
Bir başka yenilik ise otomobilin tasarımında. Yerli otomobil artık daha önce basına yansıyan Saab 9-3 tasarımından farklı bir görünüme sahip. Sır gibi saklanan güncellenmiş iki farklı tasarımı gören az sayıdaki şanslı gazeteciler arasında ben de varım. Ancak, tasarımlar üzerinde hala çalışıldığı için, nihai hali bitene ve Bakan izin verene kadar sır olarak kalmaya devam edecek. 2019'da yola çıkacak olan yerli otomobil için iddialı açıklamalar yapan Işık, Türkiye'nin otomobilinin Tesla'dan daha iyi ve iddialı olacağını söyledi. Yerli otomobildeki pek çok özelliğin Tesla'da bulunmadığını ifade eden Işık, "Savunma sanayinden el ettiğimiz deneyimler var. Yazılımlarımız dışarıdan müdahaleye karşı korumalı olacak. Üçüncü şahıslar tarafından 'hacklenmeyecek'. Tesla'dan bile daha güvenli olacak. Ayrıca Tesla şarj istasyonları kurarken, biz menzil uzatıcı motor sayesinde şarj istasyonunu içine koyuyoruz" şeklinde konuştu.
300 KİLOLUK DEV
Dünya devi otomotiv firmalarını 300 kiloluk bir adama benzeten Bakan Işık, şunları anlattı: "Otomotiv firmaları büyük fabrika yatırımları ve uzun dönemli üretim planları nedeniyle kolay manevra yapamıyor. 300 kiloluk bir adamla 60 kiloluk bir adam aynı çevikliğe sahip değil. Otomotiv şirketleri 300 kiloluk adamlar gibi. Yeni teknolojilere hızlı geçme şansları yok. Biz ise 60 kiloluk bir adam gibi çeviğiz, hızlı hareket edebiliyoruz. Geleceği şekillendirme, geliştirme şansına sahibiz."
GOOGLE GİBİ TEKNOLOJİ GELİŞTİRİYORUZ
Yerli otomobili geliştirmek için dünyadaki konjonktürün çok iyi olduğunu söyleyen Bakan Işık, Volkswagen'in emisyon skandalı ve Tesla'nın yeni modelinin piyasaya çıkmadan bir haftada 450 bin adet sipariş almasının elektrikli otomobil seçiminin doğru olduğunu gösterdiğini kaydetti. Google, Apple gibi teknoloji firmalarının da sürücüsüz elektrikli otomobil için çalışmalar yaptıklarına değinen Bakan Işık, "Google otomotiv teknolojileri konusunda büyük atılım yaptı. Ancak elinde üretim tesisi yok. Tüm otomotiv devleri işbirliği için sırada bekliyor. Biz de TÜBİTAK'la bir benzerini yapıp, teknoloji geliştiriyoruz" dedi.
BATARYAYI ŞARJ EDEN YERLİ MOTOR OLACAK
Bakan Fikri Işık, yerli otomobilde kullanılacak menzil uzatıcı motorun TÜBİTAK ile adını vermediği bir otomotiv firmasıyla birlikte geliştirildiğini söyledi. 1.0 lt'lik iki silindirli benzinli motorun yüzde 35 gibi yüksek verimle çalışacağını kaydeden Bakan Işık, motorun Türkiye'de üretileceğini ifade etti.
DEVRİM 'OTONOMLA' HAYAT BULACAK
TÜBİTAK, yerli otomobille ilgili birden fazla çalışmayı aynı anda yürütüyor. Elektrikli yerli otomobilin yanı sıra yakıt hücreli, yani hidrojenle çalışan bir prototip de geliştiriliyor. TÜBİTAK'ın en büyük sürprizi ise Devrim olacak. TÜBİTAK sürücüsüz otomobil prototiplerinden birini Türkiye'nin ilk yerli otomobili olan Devrim'in birebir kopyasıyla üretmeyi planlıyor.