Teknolojide katma değer yazılım endüstrisine kayınca "Japon şirketleri geri kaldı" diyorduk. Mikro elektronik ve optik konusunda çok üstün olan Japon mühendisler 1980 ve 1990'larda her şeyin en küçüğünü yapardı. 2000'lerde durum değişmeye başladı.
Her yazılım güncellemesinde, her yeni uygulamada sahip olduğumuz cihazlara yeni yetenekler eklendi. Yazılım konusunda yatırımları kısıtlı Japon şirketleri ABD, Çin ve Güney Kore şirketlerinin gerisinde kaldı. Yine 1990'ların işlemci yarışından hep Intel karlı çıkardı. Bunda Microsoft ile birlikte hareket etmelerinin payı vardı. Şimdi Apple Küresel Yazılım Geliştiriciler Konferansı WWDC 2022 etkinliğinde M2 çiplerle donanım yarışını yeniden hızlandırdı.
Aslında M1 serisi çiplerle başlayan bu yeni dalga endüstride yarışı bir bütün olarak bakma zorunluluğu getirdi. Apple hem dikeyde teknoloji hem de tüketici tarafında güç kazandı. Şimdi otomobildeki adımlar mobilite tarafında rüzgarın sadece Google lehine esmesini engelleyecek. Apple Car Play otomobilin merkezine yerleşirken araçla ilgili verileri ekrana taşımaya başlıyor.
ÇOK YÖNLÜ REKABET
Otomobil, ev, ofis kısaca her yerde teknoloji platformlarının yarışı var. Üstelik bu şirketlerin kurduğu ekosisteme tehdit oluşturacak bir adımın gelmesi çok kolay görünmüyor. Çipten yazılıma, telefondan şebekeye Çinli Huawei ambargo sonrası durgunluğu üstünden atmaya çalışıyor. Apple kişisel verilerin farkındalığı konusunda adımlar atarak rakiplerinin oyun alanını daraltıyor.
Facebook ve Google kişisel veriler konusunda en çok gelir elde eden şirketler otomotivde Google Android platformuyla güç kazanmaya devam ederken Apple yalnız olmadığını hissettiriyor. Daha önce Volvo ve Renault gibi Avrupa merkezli şirketler teknoloji devleriyle yarışa girmekten vazgeçerek aracın Android platformuna ve sürücü hangi cihazı kullanıyorsa ona odaklanacaklarını açıklamıştı.
YASAL DÜZENLEMELERE UYUMLU GÜVENLİ WiFi HİZMETİ
Tüm dünyada olduğu gibi MacBook'unu alıp restoran ya da kafelerde oturan milyonlarca tüketici hızlı, güçlü bir WiFi altyapısı istiyor. Esnaf için yasal düzenlemelerle uyumlu WiFi hizmetini Türk Telekom sunuyor.
Türk Telekom, güçlü altyapısı ve uygun fiyatlarla sunduğu 'WiFi İşyerim' sayesinde küçük işletmelere, kendi müşterileriyle iletişim kurma imkanı ve güvenli WiFi hizmeti sağlıyor.
Türk Telekom'un yeni hizmeti geniş internet altyapısı üzerinden işletmelerin kendi müşterilerine, yasal yükümlülüklere uyumlu, güvenli ve kaliteli, kendi markaları ile özelleştirebildikleri WiFi hizmeti sunmasını sağlıyor. 'WiFi İşyerim' ile işletmeler yasal yükümlülüklere yüzde 100 uyumlu bir şekilde log kayıtları tutabilecekleri için rekabette öne çıkma fırsatını yakalayacaklar.
'WiFi İşyerim' işletmelerin, ihtiyaçlarına yönelik tasarlayabilecekleri kişiselleştirilmiş karşılama ekranı ile kendi müşterileriyle bağ kurma imkânı sağlarken, gelişmiş raporlama araçlarıyla WiFi kullanım analizleri sunuyor. Türkiye'nin binlerce noktada en yüksek kapasiteli WiFi şebekesine sahip teknoloji şirketi olan Türk Telekom, kolay ve pratik kurulama sahip 'WiFi İşyerim' başta olmak üzere ürün ve hizmetleriyle esnaf ve KOBİ'lerin hayatında fark yaratmayı sürdürüyor.
DİZÜSTÜNDE M2 ETKİSİ BAŞLADI
Apple WWDC 2022 etkinliğinde tanıttığı M2 işlemciler hem tasarruf hem de performans konusunda M1'e göre daha iyi olduğunu iddia ediyor. İkinci nesil 5 nanometre teknolojisiyle üretilen M2, M1'in watt başına yüksek performansını yüzde 18 daha hızlı CPU, yüzde 35 daha güçlü GPU ve yüzde 40 daha hızlı Neural Engine ile daha da ileriye taşıdığını açıkladı. 24 GB'a kadar hızlı birleşik bellek sunan M2, M1'e göre yüzde 50 daha fazla bant genişliğine de sahip. M2 tüm bunları, yeni özel teknolojiler ve daha yüksek verimlilik seviyesi ile birlikte, tamamen yeniden tasarlanan MacBook Air'e ve güncellenen 13 inç MacBook Pro'ya getiriyor.
M2'nin gelişmiş ikinci nesil 5 nanometre teknolojisiyle üretilen system-on-a-chip (SoC) tasarımı 20 milyar transistörden meydana geliyor. Bu sayı, M1'deki transistör miktarından yüzde 25 daha fazla. Transistör sayısının daha fazla olması çipin tüm özelliklerini geliştiriyor. Örneğin, M2'nin bellek denetleyicisi, M1'in yüzde 50 üzerine çıkarak 100 GBps birleşik bellek bant genişliği sunuyor. Üstelik 24 GB'a kadar hızlı birleşik bellek ile M2, çok daha büyük ve karmaşık iş yüklerinin üstesinden gelebiliyor.
Enerji açısından verimli performans sunan M2, yeni MacBook Air ve 13 inç MacBook Pro'nun Apple'ın yüksek enerji verimliliği standartlarını karşılamasına yardımcı oluyor. Apple bugün küresel kurumsal operasyonlarında tamamen karbon nötr olmayı başardı. 2030'a kadar ise üretim tedarik zinciri ve ürün yaşam döngüleri de dahil tüm çalışmalarında iklim üzerindeki etkisinin net olarak sıfır olmasını planlıyor. Bu, Apple'ın geliştirdiği her çipin tasarımından üretimine kadar yüzde 100 karbon nötr olması demek.
iPHONE KOLAYCA MAC'İN WEB KAMERASI OLUYOR
Apple WWDC 2022'de macOS Ventura'nın güncellemesini de duyurdu. Masaüstü işletim sisteminin en yeni sürümü olan macOS Ventura, Stage Manager özelliği, Mac kullanıcılarına uygulamalar ve pencereler arasında kolayca geçiş yaparak önlerindeki işe odaklanmaları için yepyeni bir yol sunuyor. Süreklilik Kamerası, iPhone'u Mac'in web kamerası olarak kullanarak daha önce mümkün olmayan şeyleri başarıyor.1 FaceTime'a gelen Handoff özelliğiyle de kullanıcılar iPhone veya iPad'lerinde başlattıkları bir FaceTime görüşmesini Mac'lerine kolayca aktarabiliyor. Mail'e ve Mesajlar'a uygulamaları daha da iyileştiren muhteşem yeni özellikler eklenirken Mac'te dünyanın en hızlı tarayıcısı2 olan Safari, geçiş anahtarı özelliğiyle parolasız bir geleceğe öncülük ediyor. Üstelik Apple çipin gücünün ve popülerliğinin yanı sıra Metal 3'teki yeni geliştirici araçları, Mac'te her zamankinden de iyi bir oyun deneyimi sunuyor.
İNTERNETTE ARA, MAĞAZADA SEÇ, SONRA DA AL
Alışveriş tutkusu, pandemi döneminde hız kesmedi. Mağazada bir ürünü görüp beğenen tüketici, fiyat araştırmasını akıllı telefonunda yapıyor. Eğer mağazada fiyatı uygun bulursa, aradığı renk ve bedeni evine gönderilmesini istiyor. Peki tüketici genel olarak satın alma kararını nasıl veriyor? Çok Kanallı Perakende Araştırması, tüketicilerin nasıl alışveriş yaptığını, mağaza ve çevrimiçi kanallardan alışveriş yaparken neye önem verdiğini anlamak anlamak amacıyla Google tarafından yaptırıldı. Daha önce de 2019 yılında gerçekleştirilen araştırmanın yeni versiyonu olan Çok Kanallı Perakende Araştırması, 2022 Ocak ayında pandemi sonrası değişen perakende ve tüketici dünyasının güncel durumunu anlamak amacıyla güncellendi. Araştırma; Almanya, Hollanda, Belçika, Türkiye, Norveç, İsveç, Danimarka ve Finlandiya'dan oluşan 8 ülkeden ve 137 perakendecinin değerlendirilmesiyle gerçekleşti. Beş müşteri deneyimi prensibine ve 43 kritere dayandırılan araştırmada, çok kanallı müşteri deneyimi mobil öncelikli bir yaklaşımla incelendi ve satın alma ve iade de dahil olmak üzere çevrimiçi, sipariş karşılama, müşteri hizmetleri ve mağaza içi deneyimlerini değerlendirildi. Araştırma boyunca; 2 bin 500'ün üzerinde e-posta bülteni alındı, 137 mağaza gezildi, 137 ürün alındı ve iade edildi, müşteri hizmetleriyle telefonda yaklaşık 700 dakika konuşuldu ve mağaza ziyaretlerinde toplamda yaklaşık 310 kilometre yol kat edildi.
Çok kanallı alışverişin en önemli avantajı tüketicinin satın alma kararından vazgeçmeden hızla sonuç almayı sağlıyor. İnternet veya mağaza tüketici benzer bir deneyimle memnun olmak istiyor. Google Türkiye Perakende Sektör Direktörü Alpagut Çilingir, araştırma sonuçlarına göre Türkiye'nin 2019 yılından bugüne Avrupa'nın en iyi gelişme gösteren ülkesi olduğunu ortaya koyduğunu ifade etti.
ALIM KARARINI ERTELEMİYOR
Çilingir araştırma sonuçlarıyla ilgili 5 temel müşteri deneyimi ilkesini şöyle anlattı: "Web sitesinde teslimat yöntemlerinin ve iadelerin de aklınıza gelebilecek herşeyin açıkça belirtilmesi gerekiyor. Ürün bilgileri ve mağazadaki stok bilgisi net olarak belirtilmeli. Esnek teslimat yöntemleri ve mağazadan teslim alma imkanı sunulması gerekiyor. Mağaza deneyimi ve teknolojisi üst düzeyde olmalı. Teslim alma deneyimi ve satın alma sonrası süreç sorunsuz işlemeli. İade süreçleri ve geri ödemede bir sorun yaşanmamalı. Hesap oluşturma, kişiselleştirme ve pazarlama tercihleri kullanıcıya sunulmalı. Genel olarak özetlemek gerekirse başarılı bir çok kanallı müşteri deneyimi için 5 Temel Müşteri Deneyimi İlkesinin karşılanması gerekiyor: Esnek, birleşik, bilgilendirici, kullanımı kolay, kişiselleştirilmiş."
TÜRKİYE'DE İNTERNETTEN BUL, AYIRT, SATIN AL
Yüzde 62'si çok kanallı alışveriş yapmayı tercih ediyor.
Yüzde 79'u tüketici incelemelerini okuyabildikleri için çevrimiçi alışveriş yapıyor.
Yüzde 62'si "Mağazadan Teslim Al" ve "Ayırt ve Satın Al" hizmetleri sağlayan mağazalarda daha fazla harcama yapabileceklerini söylüyor.
Yüzde 84'ü çevrimiçi pazarlamayı gördükten sonra bir mağazayı ziyaret ediyor.
Yüzde 50'si çok kanallı alışverişin (hem çevrimiçi hem de çevrimdışı kanalları kullanarak) diğer kanallara göre en başarılı model olduğunu belirtiyor
Yüzde 89'u web'de ve fiziksel mağazalarda fiyatların aynı olmaması halinde başka bir perakendeciden alışveriş yapacağını belirtiyor.