İstanbul'un küçük çapta da olsa artık bir metrosu var. Yakın zamanda metronun kapsadığı alanlar daha da çoğalacak. İşte bu çoğalma metronun reklam açısından ilgi odağı olmasını sağlıyor.
Peki reklam açısından böylesine cazip olan İstanbul Metrosu'nun reklam alanları değerlendiriliyor mu?
Kuşkusuz değerlendiriliyor. İstanbul Metrosu'nun reklam açısından iki yönü var. Birincisi metronun kapalı alanları, diğeri ise metronun vagonları. Vagonları, İstanbul Ulaşım A.Ş tarafından bir firmaya kiraya verilmiş. Kapalı alanlara gelince, işte bu konuda spekülasyona açık gelişmeler var. Önce şunu söyleyim; İstanbul Metrosu'nun geniş ve etkili kapalı alanlarının reklama açılmasıyla ilgili ilk adımın Ali Müfit Gürtuna döneminde atıldığı söyleniyor. Denilen o ki, İstanbul Ulaşım A.Ş'ye ait olan bu alanlar, yaklaşık bir yıl önce İETT Genel Müdürlüğü tarafından ihaleye çıkartılmış. Aslında iddiaya göre İETT'nin bu konuda yetkisi yok. İşte bu nedenle uzun süre eski Başkan Ali Mufit Gürtuna bu ihaleye onaylamamış. Ve araya yerel seçimler girince ihale bugüne kadar gelmiş.
Şimdi, belediye kulislerinde bu ihalenin onaylandığı söyleniyor. Ancak kafalarda bir çok soru işareti var.
Önce ihaleyle ilgili anlatılanlara değinelim. İhalenin iki temel dayanağı var: Birincisi İstanbul Metrosu'nun kapalı alanları yıllık 1 milyon dolar ücret karşılığı kiraya verilmiş.
İkincisi yüklenici firma burada kendi ayrıcalığını korumak için özel bir madde yüklenmiş. Bu maddeye göre, yüklenici firma metronun bazı duraklarını 5 yıl içinde rehabilite edecek. İhalenin süresi ise 10 yıl.
Metro reklam alanlarını alan, İstanbul kamuoyunun yakında tanıdığı bir firma. Daha önce dile getirdiğimiz ancak Valilik'ten henüz bir cevap alamadığımız deprem konteynerleri olayına imza atan Medya Pano firması.
Bu konuyla ilgili çeşitli spekülasyonlar kulislerde dolaşıyor. Bu nedenle biz de olayın ilgili kurumlarına ulaşmaya çalıştık. Önce İstanbul Büyükşehir Belediyesi Ulaşım A.Ş'nin Genel Müdürü Süleyman Pektaş'la görüşmek istedik. Genel Müdür olmadığı için Ulaşım'dan Sorumlu Genel Müdür Yardımcı Mümin Kahveci'ye ulaştık. Kahveci'ye İstanbul Metrosu'ndaki reklam alanlarının durumunu sorduk. Ancak aldığımız cevap karışıktı. Bu kez İETT Genel Müdürü Dr. Muammer Kantarcı'ya ulaşmaya çalıştık. Genel Müdür Kantarcı'ya ulaşmamız ne yazık ki mümkün olmadı.
Bu girişimlerimizden sonuç alamadığımız için de kamuoyunun merak ettiği soruları buradan soruyoruz.
Acaba metro reklam ihalesi imzalandı mı? İhale kamuoyuna açık ve şeffaf yapıldı mı? İhaleye kaç firma, hangi önerilerle katıldı? İETT'nin bu ihaleyi açma yetkisi var mı? Yıllık reklam cirosunun yüksek olduğu öne sürülen metro reklam alanlarının yıllık 1 milyon dolara verilmesi uygun mu?