Türk medyasında el değiştirmeler hızlansa da, 2013 sonrasındaki rekabetin görünmeyen iki aktörü var. El Cezire, Gürkan Zengin yönetiminde yaklaşık bir yıldır El Cezire Türk adı altında çalışıyor. Büyük transferler yaptı. İnanılmaz bir teknolojiyle start verilecek.
Karşısındaki rakip ise Doğuş. Holding yine sessiz sedasız yürüttüğü çalışmalarda Star'ı bünyesine katarak ilk hamleyi yaptı. Medyanın gelecekteki gücünün farkına varan Doğuş, patron Ferit Şahenk, Başkanlık Ofisi Bölüm Başkanı Levent Veziroğlu, Medya Grup başkanı Erman Yerdelen ve Doğuş Yayın Grubu Genel Müdürü Cem Aydın ile birlikte iki yıl sonrasını planlıyor. Çünkü bölgesel medya ağını oluşturan bölgesel entertainment ekonomisinin de lideri olacak.
Zamanında bunu en iyi gören kişi Süleyman Demirel'di.
Türkiye gazetesinin sahibi Enver Ören ile dönemin Devlet Bakanı Cavit Çağlar'ıntv patronluğu için sahaya inmeleri boşuna değildi.
***
Doğuş, şampiyonlar liginde oynayan bir holding. Yılda
80 bin araba satıyor. Piyasa değeri bir ara 25 milyar dolara çıkan
Garanti Bankası'nın
yüzde 25 ortağı.
Doğu Akdeniz'in en büyük marina yatırımlarını yapıyor. Otoyollar inşa ediyor, inşaatta, turizmde büyüyor. Bu kadar çok alanda iş yapıp, katma değer yaratırken niye amatör lige dalıp, restoran satın alıyor!
Öyle ya, derdi ne?
Entertainment ekonomi elbette.
Yaşadığımız bölgede entertainment pazarı bomboş. Bir tarafta savaş rüzgârı esiyor, bir tarafta rejimler değişiyor ama eğer Arap Baharı amacına ulaşırsa, ortaya en az
300 milyon kişinin aç olduğu bir pazar çıkacak.
Kim bu ballı böreği kaçırmak ister!..
***
Entertainment ekonomiyi kimi, "
İyi ye, iyi yaşa!" diye Türkçe'ye çeviriyor. Kimi de, "
Dolçe Vita"hayat diyor. Pazarın büyüklüğü dünyada
1 trilyon dolar. Türkiye'de ise sadece İstanbul'da büyüklüğü
400 milyon dolar...
Demek ki alınacak çok yol var.
Yaş ortalamamız 26.
Gençlerimiz trendleri takip ediyor.
Daha iyi yaşamak, daha iyi tüketmek istiyor. Yeniliklere çok açıklar. Gelir seviyemiz 10 yıl öncesine göre çok arttı. İstanbul'u finans merkezi yapmaya hazırlanıyoruz. Projenin hayata geçmesiyle birlikte yabancı beyaz yakalılar İstanbul'a çalışmaya gelecek.
Hepsi "iyi ye, iyi yaşa" sektörünün müşterileri olacak.
Entertainment ekonomisinin itici gücü ise medya...
***
Doğuş, planlamayı çoktan yapmış.
Kurumsal sermayesi olmadığı için büyüme potansiyelini rahatlıkla kullanamayan sektörü büyütmek için satın almalara başlamasının nedeni bu.
Etçi Nusret portföye girdi.
Köşebaşı, Hayal Kahvesi, Lacivert ve
Kiwa'yla görüşmeler sürüyor.
Yıl içinde
beş marka bir çatı altında toplanacak.
Amaç ölçek ekonomisini yaratmak.
Sonra markaların büyüme ve iş planlamaları yapılacak.
Hedef, beş yıl içinde Türkiye'den bir veya birkaç dünya markası çıkarmak. Sektörü destekleyecek bir mutfak akademisi de devreye sokulacak. Kısacası, medyanın geleceğini şekillendiren adımları iyi izleyin.