Kentsel dönüşüm kapsamında noter, banka ve tapu işlemlerinden ücret talep edilmesi üzerine Bakanlığın ilgili kurumları uyardı ama şikâyetler sürüyor. Ya bakanlığı ciddiye almadılar veya bunların fırsatçılığına son vermeye güç yetmiyor.
Özellikle noterlerin kentsel dönüşüm bahanesiyle "yerli-yersiz" istenen belgeler üzerinden talep ettikleri para, vatandaşın konut yenilemesi için yeni engel halini alıyor. Gerekçe, belge güvenliği...
Ben bir noter değilim. Hukuk eğitimi de almadım. Ama hukukun belge güvenliğine ne derece muhtaç olduğunu bilirim. Bunu sağlamak için yasa koyucu düne kadar noterlere ihtiyaç duyuyordu. Çünkü başka bir yöntem yoktu. Ama bugün böyle zorunluluk yok. Zira elektronikteki gelişmeler ve yeni yasalar, "e-imza", "e-noter" gibi kurumları hayatımıza dâhil etti.
Bir dokun bin ah işit hesabı, iş dünyasının, öğrenci, oto sahibi, kısaca vatandaş; noterlik kurumunu "yeniden düşünelim" diyor. İnsanlar "noter zorunluluğu" olan işlemlerin "ortaçağ işkencesi" gibi ağır olduğundan şikâyetçi. Harçların şirketler için büyük bir maliyet kalemi, öğrenciler için de "yıkım" olduğunu söylüyorlar.
Şimdi aynı şikâyeti, kentsel dönüşümün muhatapları yapıyor ve artık belge güvenliği için gereksizleşen noterlere neden bu kadar har(a)ç ödediğimizi biri çıkıp, bize izah edemiyor.
Yapılması gereken, bilişimin hallettiklerini ayıklayıp, noteri zorunlu kılan işlemleri en aza indirmek ve harçları ile bürokrasisini azaltmak... Noterde dahi evrakı bilgisayar üretiyorken bu fahiş harçlar niye?