Doğrusu böylesine yoğun gündem içinde birilerinin de nesli tükenmekte olan caretta caretta kaplumbağalarını dert edinip, onların yaşama tutunmaları için denizle buluşturma gayreti içinde olması bana 'çölde vaha' hissi yaratıyor.
Evet Mavi, Türkiye'nin en öncü, en yenilikçi, iddiasını ABD gibi zor bir pazarda kanıtlamış bir Türk şirketiydi. Evet, daha 15 Haziran'da yani 26'ncı kuruluş yılında Borsa İstanbul'da gong çalarak halka açılmıştı ve evet, bu 2013'ten bu yana gerçekleşmiş en büyük özel sektör arzıydı.
Evet Mavi, Türkiye ekonomisinin zor bir dönemden geçtiği 2016 ve 2017'nin ilk aylarında çift haneli büyümeyi de başarmıştı.
Geçen yıl tüm dünyada 7.5 milyon adet jean satışını gerçekleştirmiş, 1 milyon yeni müşteriye ulaşmış, 1.3 milyar lira ciroyu yakalamış ve bu yılın ilk çeyreğinde de konsolide gelirini yüzde 38 artırarak 428 milyon liraya ulaştırmayı başarmıştı.
Tüm bunlar çok güzeldi ama bana sorarsanız hepsinden daha güzel olan tam 19 yıldır Antalya Belek'te nesli tükenmekte olan deniz kaplumbağalarını korumak için gönüllüleri bir araya getiren Ekolojik Araştırmalar Derneği (EKAD) Başkanı Dr. Ali Fuat Canbolat'ın projesine 2014'ten beri Orta Anadolu ile birlikte verdiği destekti.
Öğreniyorum ki 110 milyon yıldır yaşayan ve Akdeniz faunasının doğal parçası olan caretta caretta deniz kaplumbağalarının Akdeniz'deki en büyük yuvalama alanı Belek. EKAD, 19 yılda 800 binin üzerinde kaplumbağayı denizle buluşturmuş. Ortalama 60 yıl yaşayan ve yaşamlarının çoğunu denizde geçiren kaplumbağların dişileri sadece yumurtlamak için doğdukları kumsala geri dönüp, sahile yumurta bırakıyor. Dr.
Canbolat da, bölgedeki 50 otelin kurduğu Belek Yatırımcıları Turizm Ortak Girişimi'nin (BETUYAB) kendilerine tahsis ettiği bir arazide kamp kurarak, temmuz ve ağustos aylarında 30 km'lik sahili her sabah 5'te tarayarak yumurtasından çıkan caretta carettaların güvenle denize ulaşmaları için çabalıyor.
Öğreniyoruz ki, BETUYAB üyesi oteller sırayla yüzlerce gönüllü gencin yaşadığı kampa yemek yardımında bulunuyor.
Mavi de İndigo Turtles adını verdiği projeyle hem bu müthiş çabayı tüm Türkiye'de ve dünyada tanıtıyor hem de giyecek gibi çeşitli ihtiyaçları karşılıyor.
Kampa da gönüllü gençler gönderiyor.
Mavi ayrıca çıkarttığı özel bir tişörtü de satışa sunarak, herkesin bir deniz kaplumbağası evlat edinmesinin yolunu açarak farkındalık yaratıyor.
Şimdi bunlar neden çok önemli diye sorabilirsiniz. Şöyle ki hepimiz ekonomik gelişmelerden memnuniyet duyuyoruz ama doğanın da elimizden kaymakta olduğundan müthiş endişeliyiz. Bu endişeyi şirketlerin de hissedip duyarlılık projeleriyle karşımıza çıkması tabii ki hoşumuza gidiyor.
Düşünün yumurtadan çıktığı andan itibaren birçok tehlikeyle karşı karşıya kalan caretta carettaların ancak yüzde 40'ı denize ulaşabiliyor ve onların da ancak binde biri hayatta kalıyor. EKAD'ın amacı da ergin dişi kaplumbağaların yumurtalarını dış faktörlerden korumak, zamanı gelince de yumurtadan çıkan yavruları denize kavuşturmak.
Her dişi kaplumbağa ömrü boyunca 40 kadar yuva yapıp, 3 bin 200 yumurta bırakıyor. 1999'da yaklaşık 500 yuva varken geçen yıl yuva sayısı 2 bin 500'e ulaşmış. Belek sahiline bırakılan 2 milyon yumurta projeyle korumaya alınmış. Bu zamana kadar da yaklaşık 200'ü yurtdışından 2 bin gönüllü kampta çalışmış.