Türkiye'nin en iyi haber sitesi
ŞELALE KADAK

Kruvaziyer gemiler Türkiye’yi zıplatabilir!

Türkiye ekonomisini zıplatacak ne çok çok değerimiz var aslında. Ülkenin üstüne karabasan gibi çöken 15 Temmuz'daki hain darbe girişimi ve terör örgütlerinin kalleş saldırıları ne yazık ki en çok turizm sektörüne darbe vurdu.
Ancak hiçbir şey sonsuza değin sürmüyor.
Tünelin sonunda tabii ki ışık var.
Önceki gün dünyada birden fazla liman işleten ilk ve tek operatör unvanına sahip Global Liman İşletmeleri CEO'su Emre Sayın'ı dinlerken, Türkiye'nin kruvaziyer turizminde önünün ne kadar açık olduğunu bir kez daha gördüm. Düşünün ki kruvaziyer turizminin sadece Barselona ekonomisine katkısı 1.5 milyar doları buluyor. Oysa bir tek İstanbul'u değil, Ege'si ayrı, Akdeniz'i ayrı, Karadeniz'i ayrı bir çekicilikte olan Türkiye'de bu sektör hak ettiği yere gelse Barselona'yı katbekat geçeceğiz. Ne yazık ki 2016'da bu sektörde yukarıda saydığım sebepler yüzünden Türkiye yüzde 50 düşüş yaşadı.
Emre Sayın, bu gemilerle seyahat maliyetinin kişi başı ortalama 1500 dolar olduğunu ve de turistlerin günde ortalama 90 dolar harcadığını hatırlatıyor. Ne olursa olsun, bu yılın geçen yıldan daha iyi bir yıl olduğu beklentisi yüksek ve de Türkiye'nin de bu sektörden sağlayacağı gelirlerin artacağı aşikar.
Türkiye'nin avantajı şu ki; global olarak dünyada bu sektörün en büyüğü bir Türk şirketi ve tabii ki gemilerin bir duraklarının da Türkiye olması için elinden geleni yapacak.
Global Liman İşletmeleri geçen yıl bünyesine kattığı İtalya'da Venedik, Ravenna, Cagliari ve Catania kruvaziyer limanlarının ardından dünya genelinde toplam 14 kruvaziyer ve ticari limanın işletmecisi konumuna geldi. Emre Sayın, "Bütün şirketleri tek bir liman işletiyor bizim dışımızda" diyor.
Yüzde 10.84'lük hissesi 2015 yılında Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası'na (EBRD) devredilen Global Liman İşletmeleri, bu ortaklığın ardından 2 kıta ve 8 ülkedeki yatırımlarıyla dünyanın en büyüğü konumuna ulaşmıştı. Sayın, şimdi amaçlarının birkaç yıl içinde 500 milyon dolarlık yatırımla, liman sayısını 2 katına yani 28'e çıkarmak olduğunu söylüyor.
Şirketin şu anda Akdeniz çanağındaki yolcu sayısı 7.5 milyonu buluyor ve bu da Global'in pazardan yüzde 25'lik bir pay aldığı anlamına geliyor.
Gemilerin önceden sipariş verildiği kruvaziyer sektöründe 2026'ya kadar 80 mega gemi daha faaliyete geçecek. Kapasite de yüzde 50 artacak. Global de projektör ve büyüme planı yaparken işte bu rakamlardan etkileniyor. Emre Sayın, şimdi hedeflerinde Karayibler ve Asya'da yeni limanlar olduğunu söylüyor. Küba'nın başkenti Havana'daki liman için de teklif veren ve hazırlık yapan Global Liman İşletmeleri Havana'yı da bünyesine katması halinde bölgede büyüme çalışmalarını hızlandıracak.
Sayın, "Trinidad gibi Küba'daki başka şehirlerde de liman yatırımı yapmayı düşünüyoruz" diyor.
Peki Global Liman İşletmeleri 2016'yı nasıl kapattı? Emre Sayın, son açıklanan rakamlara göre Eylül 2015 ile Eylül 2017 arasında şirketinin gelirlerinin 115 milyon dolara ulaştığını, kârlılığın ise yüzde 70'i bulduğunu söylüyor.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA