Eskiden şöyle olurdu. Türk sanayicileri yurtdışı fuarlara mı katılacak, bir uçak dolusu davetli o ülkeye gider, bir otelde toplantılar düzenlenir ama o toplantıların da tamamı Türklerle dolu olur, kendimiz çalar kendimiz oynar ve sonra Türkiye'ye dönülürdü. Evet böyle toplantılara gazetecilik hayatım boyunca çoğu defa ben de katıldım. Geldiğimde hem biraz eleştirdim hem de Türkiye'ye dönük haberler yazdım.
Oysa artık oyunun kuralları değişti. Türk sanayicileri, konfeksiyoncuları ile üreticilerinin, tavrı ve oyuna dahil olma şekli de değişti. Bu hafta Floransa'da Türk deri sektörünün, Türk tasarımcılarıyla birlikte yaptığı şova tanıklık edip ve gelen binin üzerindeki önemli davetliyi görünce 'etkili tanıtım' aslında olabiliyormuş, hiç de o kadar zor değilmiş diye düşündüm. Kuşkusuz Deri Tanıtım Grubu Başkanı Erdal Matraş ve proje ekibi için yorucu oldu ama ortaya çıkan sonuç onların da yorgunluğunu hafifletmiştir.
Bir kere İtalyan Vogue Dergisi ile işbirliği yapmak demek, derginin
1988'den beri genel yayın yönetmenliğini yürüten ve moda dünyasının efsanesi haline gelen Franca Sozzani'nin bağlantılarını Türk derisinin hikâyesine çekmek demekti ki öyle de oldu. "Modanın Evrimi, Türk Derisinin Hikâyesi" sergisi, Floransa'daki muhteşem mimarisiyle göz dolduran Palazzo Capponi'de, gerçekleşen erkek konfeksiyon fuarı Pitti ile aynı anda görücüye çıktı.
Türkiye'nin deri sanayicilerinin ürettiği deriler, kürkler ve aksesuvarlar Vouge İtalya editörlerinin katkısıyla, proje uyarınca moda tasarımcıları Hakan Yıldırım, Bora Aksu, Zeynep Tosun, Gül Ağış, Aslı Filinta, Tuba Ergin, Ece Gözen ve Emre Erdemoğlu tarafından kullanılarak bir kapsül koleksiyona dönüştü. İşte bu koleksiyon şahane bir sunumla izleyiciyle buluşurken, yan salonda da TOD's markasının tasarımcısı Andrea Incontri'nin yine Türk derisi kullanarak ürettiği başka bir koleksiyon sergilendi. Deri Tanıtım Grubu bundan daha güzel bir tanıtım yapamazdı.
Sozzani'ye bu projenin nasıl sonuçlanacağı konusunu sorduğumda çok güzel bir cümle söyledi. "Hani suya bir taş atarsın ve taş derine giderken, etkisi yüzeyde dalga dalga yayılmaya başlar ya, işte bu proje de Türk deri sektörü için böyle bir etki yapacak." Matraş, İstanbul Deri ve Deri Mamulleri İhracatçılar Birliği Başkanı Mustafa Şenocak ve Yardımcısı Güven Karaca, Ege Deri ve Deri Mamulleri İhracatçılar Birliği Başkanı Süleyman Tahiroğlu ile yaptığımız sohbet toplantısında İtalya'daki tanıtım atağının sebebinin yaptıkları bir araştırma olduğunu öğrendik. Matraş, Rusya'nın en önemli pazarları olduğunu ancak Çin ve İtalya'nın da öne çıktığını söyledi. O nedenle de sektör bu ülkelerde yoğunlaşıyor ancak şimdi Rusya ve Ukrayna'daki ekonomik ve siyasi olumsuz gelişmelerden etkilendikleri için diğer pazarlara da ağırlık veriyor.
Rusya fena etkiledi!
İtalya, 8.3 milyar dolarlık dünya deri ve kürk giyim ihracatından 1.2 milyar dolar alarak ikinci sırada yer alırken, Türkiye 358 milyon dolar ile 6'ncı. Erdal Matraş, Deri Tanıtım Grubu'nun faaliyete geçtiği yıllarda 1 milyar dolar olan ihracatlarının şu anda 1.8 milyar dolara yükseldiğini söylüyor. Tanıtım Grubu'nun üyelerden alınan aidatlardan 2 milyon dolar bir geliri var ancak en az bir bu kadar daha devletten aldıkları teşvikler, maddi destekler var.
Erdal Matraş ile deri sektörünün ihraç ülkelerindeki değişime de baktık. Ne yazık ki deri ihracatı 2014'te önceki yıla göre yüzde 4 azalmış. Sebebi en büyük ihracat pazarı Rusya'daki kriz. Yüzde 25 gerilemeye rağmen, Türkiye'nin Rusya'ya ihracatı 407 milyon dolar. Çin, Hong Kong ve Ukrayna'ya yapılan iki haneli oranlarda azalırken, İtalya'ya ihracat yüzde 14, Almanya'ya yüzde 10 ve İngiltere'ye yüzde 17 artmış.