Türk Hava Yolları Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçu ile Londra uçağında karşılaşınca, "THY'de kadın pilotların sayısı her geçen gün artıyor. Bugün bizi kadın kaptan uçuruyor. Benimle kokpite gelip tanışmak ister misin" diye sordu. O sırada kadın kaptanın kim olduğunu bilmiyordum.
Topçu'nun ardından kokpite girince, kadın pilot "Beni hatırladınız mı" diye sordu. Çok geçmeden fark ettim ki kaptanımız 4 yıl önce kendisinden övgüyle söz ettiğim Ferihan İnci'den başkası değildi. Türk Hava Yolları'nın 2010 yılında filosuna kattığı ilk Boeing 777'nin teslimatına ve Seattle'da verilen davete Hamdi Topçu beni de çağırmıştı. THY 12 adet Boeing 777 siparişi vermişti o yıl kriz nedeniyle bir çok hava yolu şirketi siparişlerini iptal ettiği için, Boeing yöneticileri THY'yi yere göğe koyamıyordu. Topçu da o sırada liste fiyatı 210 milyon dolar olan 777'ler için çok iyi fiyat aldıklarını söylüyor ve "Bu uçaklar bize krizin hediyesi" diyordu.
Dönüş yolculuğuna geçmeden önce Boeing fabrikasında verilen küçük davette de uçağın kaptan pilotu bana yardımcısının kadın pilot olduğunu söylemiş ve o sırada 30 yaşında olan Ferihan Işık ile de böylece tanışmıştım. Bizi İstanbul'a Işık indirirken hepimiz onu alkışlamıştık.
Kokpitte sohbet edip geçmişi hatırlarken, THY pilotları ile ilgili güncel rakamları ve kadınlar adına güzel gelişmeleri de böylece öğrenmiş oldum. 2010 yılında Türk Hava Yolları'nda çalışan 1800 pilotun sadece 25'i kadındı. Bugün bu rakam 3'e katlanmış! Filosuna kattığı yeni uçaklarla her geçen gün büyüyen THY'de bugün 650'si yabancı 3600 pilot çalıştığını Hamdi Topçu'dan öğreniyorum. Kadın pilotlarla ilgili rakamları da büyük bir sevinçle Ferihan Işık aktarıyor. Bugün THY'de çalışan kadın pilot sayısı 76'ya yükselmiş. Tamamı Türklerden oluşan kadın pilotların 12'si de Ferihan Işık gibi kaptanlık koltuğunda oturuyor üstelik.
Başvuru yok!
Hamdi Topçu, bu rakamı da beğenmiyor. "Daha çok kadın kaptanımız olsun istiyoruz. Ama ne yazık ki yeterli başvuru yok" diyor. Ben de buradan uçmak isteyen genç kadınlarımıza duyuruyorum. Lütfen eğitiminizde bu alanlara yönelin. Bilin ki THY pozitif ayrımcılık yapıyor bu konuda ve gerekli yeterliliklere sahip başvuran hiçbir kadın pilotu geri çevirmiyor.
Hamdi Topçu'yu bulmuşken, hali hazırda 265 uçağı ve de siparişi verilmiş 245 yeni uçağı da kademeli olarak filoya katılacak olan THY'nin yükünü Atatürk Hava Limanı'nın karşılayıp karşılamayacağını da soruyorum. Topçu, 2016 yılına kadar idare edebileceklerini, bazı uçuşları Sabiha Gökçen'e kaydıracaklarını söylüyor ve 3'üncü Havalimanı'nı beklediklerini dile getiriyor.
Topçu'yu bulmuşken Londra uçakları konusunda duyduğum bir memnuniyetsizliği de iletiyorum. THY, Londra'ya sabah uçuşlarında Boeing 777 gibi çok daha konforlu uçakları kullanmasına rağmen günün başka saatlerinde giden ve iç hatlarda kısa seyahatlerde kullanılan daha az konforlu uçakların bilet fiyatlarıyla karşılaştırma yapan yolcularda şikayet sebebi olduğunu söylüyorum. Bunun üzerine Topçu da yakında memnuniyetsizlik yaratan uçakların koltuklarını değiştireceğini müjdeliyor.