Türkiye'nin ne kadar ilginç bir ülke olduğunu, her türlü malın ciddi alıcısı bulunduğunu anlamak için sanırım kahve ve muhallebi dükkanlarının sayısına bakmak yeterli olur. Ben öyle yaptım. Düşünsenize bu ülkeye Amerika'nın en ünlü ve en başarılı kahve markası Starbucks yönünü çevirdiği zaman tartışmalar şöyledi. "Asla başarılı olamaz! Türkler kahve içmez, çay içer!" Oysa ne oldu biliyor musunuz, Türkiye pazarına 8 yıl önce giren Starbucks bugün itibariyle 150 mağazaya ulaştı. En son 26 Ağustos'ta Eskişehir'de bir Starbucks açıldığında şehirde büyük bir memnuniyetle karşılandı.
Peki fiyatlar makul mü? Her ne kadar Genel Müdürü Can İkinci çeşitli demeçlerinde "Biz herkesin markasıyız, fiyatlarımız piyasanın altında" dese de orta boy bir siyah kahvenin 5.25 lira olduğu düşünülürse, aynı görüşte olmak pek mümkün değil. Ama bu da önemli değil. Bir şekilde varlık gösterdiği 12 şehirdeki 150 mağazasıyla Starbucks gayet iyi satış yapıyor ve öyle görünüyor ki Türk halkı kahveyi tahminimizden daha çok sevmiş. Üstelik artık Starbucks'ta siyah çay bulmak da mümkün aslında.
Starbucks kadar dikkatimi çeken bir diğer marka da Özsüt Muhallebicisi aslında. Rakamlarına bakarken şaşırmadan edemiyorum. 22 ilde Özsüt muhallebicilerinin sayısı 155'i bulmuş. Hatırladığım kadarıyla bir yıl öncesine kadar Starbucksların sayısı Özsüt'ün üstündeydi. Müthiş bir sayı değil mi? Üstelik Özsüt, 254 şubesiyle Mado ve hatırladığım 140'tan fazla şubesi olan Bolulu Hasan Usta gibi yerli isimler, çevre ülkelerde de ciddi varlık göstermeye başladı. Alışveriş merkezi sayısı arttıkça bu markaların açtığı mağaza sayısı da artıyor. İlginç bir şekilde isimsiz bir kahvede oturmak yerine giderek markalı mağazalarda oturmayı tercih eden Türklerin de sayısı artıyor. O nedenle Tombak, Kahve Dünyası gibi, Simit Sarayı gibi isimler başarılı satış rakamlarına ulaşıyor.
Bir yanda Starbucks başta Gloria Jean's, Cafe Nero gibi yabancı zincirler, diğer yanda Özsüt, Saray Muhallebicisi, Simit Sarayı, Kahve Dünyası, Bolulu Hasan Usta gibi yerli zincirlerle Türkiye dışarıda yiyip, içmeye fena alıştı da diyebiliriz. Düşünsenize haftada ortalama 2 mağaza açan Simit Sarayı'nın cirosunun bu yıl 150 milyon lira olması bekleniyormuş. Simit Sarayı'nın mağaza sayısı 200'ü geçmiş. Firmanın kurucusu Haluk Okutur, yüzlerce yeni mağazanın yolda olduğunun haberini geçenlerde gazetecilere bizzat kendisi vermiş.