Teknoloji kelimesi yunanca kökenli sanat ve bilmek kelimelerinin birleşiminden oluşuyor. Kelime anlamını biraz daha irdeleyecek olursak insanoğlunun günlük ihtiyaçlarını karşılayabilmesi için gerekli alet ve araçları yapılabilmesi için gerekli bilgiye teknoloji denildiğini görüyoruz. Günümüzde ise teknoloji çok farklı anlamlar taşıyor.
Araç mı amaç mı?
Teknoloji hayatımızı kolaylaştırmak için sunulan bir araç iken birçok insan için hayatının vazgeçilmez bir amacı haline dönüşmüş durumda. En yeni teknolojik ürünlere sahip olabilmek için yarış halindeki insanların gerçek amaçlarını bir kenara bırakıp popülist akımlara kapıldığını gözlemliyoruz. Her teknoloji markasının milyonlarla ifade edilen fanatikleri var. Beğendikleri markanın gönüllü tanıtım elçisi gibi hayatlarını sürdüren bu fanatiklerin o markanın tanıtımına katkısı milyon dolarlık reklam bütçelerinden bile daha fazla olabiliyor.
Maç değil teknoloji kuyruğu
11 Martta satışa sunulan Apple iPad2'ye herkesten önce sahip olabilmek için birkaç gün öncesinden mağaza önünde sıraya giren insanların oluşturduğu uzun kuyruklar maç kuyruklarını bile gölgede bıraktı. En önlerdeki sırasını 900 dolara satan üniversite öğrencisinin haberini ise hayretler içinde okuduk. 499 dolarlık iPad2'ye herkesten önce sahip olabilmek için 900 dolar ödemeyi göze alan kişiye teknoloji meraklısı ya da Apple aşığı diyebilirsiniz. Buna benzer görüntüler bazı oyun konsolları satışa sunulduğunda da yaşanmıştı. 2006 yılında ilk olarak Japonya'da satışa sunulan PS3 oyun konsolunun fanatikleri ilk etapta sınırlı sayıda satışa sunulan konsola sahip olabilmek için stok sayısı yüksek olan başka şehirlerdeki mağazalara akın etmişlerdi. Satın alınan ürün eskimeyen, yıllar geçtikçe değerlenen bir antika eser olsa anlayabilirim ancak 2 sene sonra kimsenin yüzüne bile bakmayacağı bir ürüne sahip olmak için sergilenen hırsı anlamak pek mümkün değil.
Ağızdan ağza pazarlama
Markalar ürünlerini pazarlayabilmek için milyonlarca dolar harcıyorlar ama hiçbir pazarlama faaliyeti ağızdan ağza pazarlama (Word of Mouth Marketing WOMM) kadar etkili değil. Bir markanın ağızdan ağza pazarlamasını en iyi o markanın fanatikleri yapacaktır. Fanatiklerin oluşturacağı rüzgar ne kadar kuvvetli olursa bu rüzgardan etkilenen tüketici sayısı ve satış rakamları aynı oranda yüksek olacaktır. Yeni bir ürün piyasaya çıkmadan önce prototip resimlerinin sızdırılması ile başlayan ağızdan ağza pazarlama faaliyeti ürünün piyasaya sınırlı sayıda sürülerek aranılan bir ürün haline dönüştürülmesi ile zirve noktaya ulaşıyor. Tüm bu pazarlama faaliyeti sonucu 600 gramlık bir tablet bilgisayar adeta kutsal bir nesne gibi muamele görebiliyor.
Doğru teknoloji
Çok büyük paralar harcayıp, bir teknolojiyi ilk kullanan olmaktansa ihtiyacımıza uygun doğru teknolojiye doğru zamanda sahip olabilmek daha önemli. Gelişen teknoloji ve beraberinde gelen tüketim çılgınlığının oluşturduğu rüzgarın yönünü değiştirmemiz mümkün değil ancak yelkenlerimizi rüzgara göre doğru ayarlayıp teknoloji denizinde güvenle yol alabiliriz.