İzmir Kalkınma Ajansı, bir 'kentsel pazarlama stratejik planı' oluşturma çabasında. İZKA, bu nedenle İzmir'e ilişkin 'marka kent' çalışmalarını sürdürüyor. Yine İZKA, bu yöndeki faaliyetlerin bir parçası olarak; Avrupa, ABD ve Ortadoğu'daki 10 şehirde 291 turist ile Türkiye'nin çeşitli illerindeki, işadamları, yatırımcılar ve fikir önderlerinin de aralarında bulunduğu, seçilmiş 3 bin 687 kişiyle bir anket çalışması yapmış. İlginçtir, İzmir Türkiye gündeminde son günlerde nedense hep tartışılan bir kent oldu. Dikkatle bakarsanız, her on yılda bir Türkiye gündeminde, hep bu şekilde tartışılan bir yeri olmuştur İzmir'in. Belki de boşuna değil bu durum. İzmir, özlenen bir şehir çünkü. Peşinden gidilen bir şehir.
***
Örneğin bu ankette, İzmir'de ikamet edenlerin yüzde 83'ü, kentte yaşamaktan mutlu olduklarını dile getirmiş. Yine ankete katılan ama İzmir'de yaşamayan fikir önderlerinin yüzde 72'isi ise
'İzmir'de yaşıyor olmayı' dilediklerini gündeme getirmiş.
İzmir'e yatırım yapmak isteyen iş adamları, öncelikle lojistik avantajı, ham maddeye yakınlığı ve en önemlisi yetenekli iş gücünü gözetiyormuş. Bu algı araştırmasında,
"İzmir bir insan olsaydı, nasıl kişilik özellikleri olurdu?" sorusu da sorulmuş. Katılımcıların tümü, İzmir'i
"kadın, bekar, genç ve iyi eğitimli bir insan" kimliğiyle özdeşleştirmiş.
İzmir ile en çok buluşturulan kişilik özellikleri ise
"seçkin, eğlenceli, cana yakın, çağdaş, dinamik sevimli, görgülü, bilgili ve kültürlü" başlıkları olmuş.
***
Aslında bu araştırma, İzmir'in bir yanıyla ne çok şanslı bir şehir olduğunu da gösteriyor.
İnsanın yüceldiği, yüceltildiği bir şehir İzmir. Kendisini, tüm bu olumlu özellikleriyle geleceğe yönelik çok iyi konumlandıracak bir İzmir; herkesin imrendiği, özlediği, yaşamak istediği kent olmayı sürdürecektir.
Yani 'Yaşanılacak kent' olmayı.
Ankette
"İzmir'in rengi ne olurdu?" sorusu ise
'mavi' yanıtını almış. Katılanların neredeyse tümünün, İzmir'in rengini
'mavi' olarak seçmeleri de çarpıcı.
Mavi, aslında yeryüzünün öne çıkan rengidir.
Gökkubbenin rengi. Güven veren, sakinleştiren renk.
***
Nazar boncuğunun rengi. Sonsuzluğun, sınırsızlığın rengi.
Denizin, okyanusların rengi. Leonardo da Vinci'nin rengidir mavi.
Uzakta olanın rengi. Manevi renktir mavi. Örneğin Kadim Mısır'da renkler hayattaki her şeyin, var olmanın sembolüydü. Eski Mısır'da
'mavi' hem gökyüzünü hem de suyu sembolize ederken; hayatın anlamıyla da, buluşuyordu.
Ne diyelim; her ne kadar şair Özdemir Asaf, bir zamanlar
"Bütün renkler aynı hızla kirleniyordu, birinciliği beyaza verdiler" dese de; insana huzur veren
'mavi' rengi, aslında gönüllerimizin birincisi. İzmir anketinde de, katılımcıların büyük çoğunluğunun, İzmir'in rengini
'mavi' olarak nitelemelerinin altında; kentlerin sarsıcı fırtınaları arasında sürekli ezilen insan ruhunun, en büyük gereksinimi olan
'huzur' arayışı da var galiba. Sonuçta,
'mavi' renk, İzmir'e yakışır. Mavi İzmir, gelecek için kendisini iyi konumlandırırsa, Akdeniz'in en parlak kenti olabilir.