Ulaştırma Bakanlığı gazetemizde yer alan hızlı tren kazasıyla ilgili haber için şu açıklamayı yaptı:
Gazetenizin 5 Ağustos 2004 tarihli nüshasında, manşetten verilen "Bu ne tesadüf" başlıklı haberde, elim tren kazasının nedenlerini saptamak üzere ülkemize yurtdışından gelen heyetin mensup olduğu ülkeler ile TCDD Genel Müdürlüğü arasında ticari ilişkilerin bulunduğu öne sürülerek, kaza nedeninin öngörülen hızın aşımından kaynaklandığına ilişkin ortak görüş ve raporlara gölge düşürülmek istenmiştir.
Kazaya ilişkin inceleme yapmak üzere davet ettiğimiz ülkeler olduğu gibi bazı ülke Demiryolu Genel Müdürlükleri tarafından da yardım talebinde bulunulmuştur. Bu talepler reddedilmiş olsaydı o zaman birtakım kuşkulara zemin hazırlanmış olabilirdi. Ayrıca olay yerinde incelemede bulunan heyetlerin mensup olduğu ülkeler demiryolu alanında gelişmiş ülkeler arasında yer almaktadır.
Demiryollarımızın yalnızca anılan Almanya, Hollanda, Güney Kore ve İspanya ile değil 5 kıtadan 163 ülke ve demiryolu kuruluşuyla ticari, teknik, eğitim, bilimsel vs. ilişkisi bulunmaktadır. Dünya Demiryolları Birliği'nin (UIC) aktif üyesi olan TCDD, 34 ayrı uluslararası/bölgesel demiryolu örgütüne de üyedir.
Türkiye, Almanya ile demiryollarında AB uyum sürecini de (Twining projesi) yürütmektedir. İspanya'dan bir firmanın Ankara-İstanbul hızlı treni projesinde yer aldığı doğrudur. Güney Kore ile hızlı tren vagonu imalatı konusuna işbirliği çalışmaları da mevcuttur. Ancak tüm dünya ülkeleri, anılan bu ülkelerin demiryolları konusunda otorite olduğunu da inkar edemez. İddia ettiniz gibi Hollanda'dan ülkemize incelemelerde bulunmak üzere gelen Prof. Dr. Coenraad Esveld, Delft Teknoloji Üniversitesinde Demiryolu Mühendisliği konusunda öğretim üyesidir. Prof. Esvelt demiryolları konusunda dünyanın sayılı isimleri arasında yer almakta olup, kendisinin ve mensup olduğu akademik kurumun, TCDD ile herhangi bir ticari ilişkisi de bulunmamaktadır. Dolayısıyla, elim kazanın nedenlerinin ortaya çıkması için yerli ve yabancı çeşitli bilirkişi komisyonlarınca inceleme yapılmasına özen gösterilmiştir.
Bakanlığımız elim kaza ve nedenleriyle ilgili inceleme yapmak, rapor hazırlamak isteyen ülkelere, bilim kuruluşlarına, kişilere her zaman kapısını açık tutmuş, hiçbir sınırlama getirmemiştir.
Eğer tüm dünyanın otorite kabul ettiği bu ülkelerden gelen, konusunda uzman bilirkişilerin hazırladığı raporlara, 148 yıllık TCDD'nin mühendislerine, teknik kadrosuna, halen çalışmalarını yürüten öğretim üyelerinden oluşan Bağımsız Bilirkişi Komisyonu'na itibar edilmeyecekse kime itibar edilecektir?
Nüket AŞKIN
T.C. Ulaştırma Bakanlığı
Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirliği