Otomobil satın alırken fiyatına, tasarımına, bagajına kadar pek çok şeye bakarız. Ancak otomobilin yola temasını sağlayan lastikleri düşünmeyiz. Halbuki lastikler bizim hem yola hem de hayata tutunmamızı sağlıyor. Geçen günlerde Finlandiya'nın Kuzey Kutup Dairesi içinde bulunan Kittila'da bir lastik testine katıldım. Dünyada ilk sırt desenli lastiğin üreticisi olan Continental'ın yeni kış lastiği WinterContact TS870'i zorlu kış koşullarında denedim. Eksi 19 dereceyi bulan soğuklarda otomobilin ıslak zemin ve karda güvenli şekilde yol almasını sağlayan en önemli özelliğin lastik olduğuna şahit oldum.
Kış lastiklerinin yıllar içindeki gelişimini gördüğümüz test sürüşü ise organizasyonun en dikkat çeken bölümüydü. Markanın ilk jenerasyon WinterContact olmak üzere bugüne kadar ürettiği her kış lastiğini o dönemin otomobilleriyle denemek inanılmaz bir deneyimdi.
AVRUPA'DA ZORUNLU
1987-93 model Volkswagen II GTI ve 1993 yılında tanıtılan Continental'ın WinterContact TS 760 kış lastiği ile başladığımız test sürüşü 2020 model Volkswagen VII GTI ve yeni nesil WinterContact TS 870 ile tamamlandı. Ayrıca 2004 yılında üretilen TS 810 lastiğini Golf IV GTI, 2012 yılında üretilen TS 850 lastiğini ise Golf VI GTI ile denedik. Aynı hava ve yol koşullarında gerçekleştirdiğimiz testte kış lastiklerindeki teknolojik gelişimi gördük. Ancak, 20 yıl önceki teknolojiyle üretilen kış lastiklerinin yol tutuş ve frenlemede bugün bile başarılı olması dikkat çekiciydi.
Türkiye'de kış lastiği kullanımı aralık- nisan ayları arasında ticari araçlar için zorunlu. Otomobillerde ise herhangi bir zorunluluk yok. Ancak son yıllarda kış lastiği kullanımı artırıyor. Avrupa'da ise özellikle kuzeydeki ülkelerde kış lastiği kullanımı zorunlu. Bu yüzden lastik firmaları kış lastiğine yönelik Ar-Ge yapıyor. Continental de bunlardan biri...
5 BİN KEZ DÜNYA TURU
Test bölümünde 890 kişi çalışıyor ve yılda 340 bin adet lastik test ediliyor. Ayrıca her yıl yaklaşık 14 milyon 250 bin kilometre dayanıklılık testi yapılıyor. Bu 19 kez aya gitmeye eşdeğer yol yapmak anlamına geliyor. Bunun yanı sıra her yıl 200 milyon km. test gerçekleştiriliyor. Yani adeta dünyayı 5 bin kez turluyorlar.
***
Ayçiçeği sarısı çok yakışmış
Yıllar sonra yeniden yollara çıkan Alpine, sınırlı sayıdaki özel seri 110 Legende GT modelini tanıttı. Dünya çapında sadece 400 adet üretilen A110 Legende GT modelin tasarımında mevcut A110 Legende modelinden esinlenildi. 1,8 litre turbo motor, 252 bg güce sahip.
Hafifliği ve çift kavramalı şanzımanı sayesinde A110 Legende GT 0'dan 100 km/sa hıza sadece 4,5 saniyede çıkıyor ve 250 km/sa maksimum hıza ulaşabiliyor. Bu arada A110'da marka tarihinin ikonik bir rengi yeniden gözler önüne seriliyor: Ayçiçeği sarısı. Yalnızca yıl sonuna kadar satışta olacak bu versiyon, bu yılın ardından Alpine renk seçenekleri arasında yer almayacak.