ABD'de yapılan bir araştırma, son derece ilginç sonuçlar ortaya çıkardı. Journal of Transport&Health tarafından yapılan araştırma, yaya-kaza oranlarının cinsiyet ve ırk açısından durumunu ortaya çıkaracaktı. Ancak çalışma ilerlerken araştırmacılar çok daha farklı bir sonuca vardılar. Buna göre kullanılan otomobilin değeriyle, yaya geçidinde yayalara yol verme oranı arasında bir bağlantı görüldü. Auto Ajans'ın haberine göre, araç değerindeki her 1000 dolarlık artış, yol verme ihtimalini yüzde 3 oranında düşürüyor. Araştırmaya öncülük eden Nevada Üniversitesi'nden Dr. Courtney Coughenour ise bunun sebebi için pahalı araç kullananların yayalarla empati kurmasının daha zor olabileceğini söylüyor.
Türkiye'de sürücülerin yayalara yol vermesi ise sıklıkla rastlanan bir durum değil. Avrupa'da yaya geçidinde yayayı gören sürücüler durup yol verirken, Türkiye'de tam tersi yaşanıyor. Yapılan kampanyalara, kesilen cezalara rağmen bu durum değişmiyor. "Trafikte geçiş üstünlüğü yayadadır" kuralı işlemiyor. Son olarak İçişleri Bakanlığı 2019'u yaya yılı ilan etmiş ve farkındalık yaratmak istemişti. Yayaya yol vermeyen sürücüleri ucuz ya da pahalı araç kullananlar gibi kategorilere ayırmak mümkün değil. Çünkü bir türlü çözüm bulunamayan bu soruna tüm sürücüler imza atıyor.
Bu ilginç araştırma Türkiye'de de trafikte yol verme tartışmalarını da açıklıyor. Sürücüler arasında büyük kavgalar yaşanabiliyor. Hatta bu tartışmalar yaralanma ya da ölümle sonuçlanabiliyor. Benzer bir şekilde pahalı araç sahipleri kendilerinin hakkıymış gibi sol şeridi diğer araçlara kapatıyor. Ya da diğer araç sürücülerini yol vermesi için sıkıştırıyor. Öndeki araca yanaşıp, korna çalarak veya flaşör yaparak taciz ediyor.
***
Dijital ayna teknolojisi Avrupa'da
Lexus, lüks hibrit sedan ES 300h modeliyle dijital yan ayna monitörü teknolojisini Avrupa pazarında sunmaya hazırlanıyor. Mart ayından itibaren satın alınabilecek bu teknoloji, sürüş güvenliğini ve konforunu artırıyor. Japonya'da seri üretim araçlarda dünyanın ilk dijital aynası olarak 2018'de tanıtılan sistem, geleneksel aynaların yerine, dijital kompakt kameraları ve yüksek çözünürlüklü ekranları getiriyor. Monitör sayesinde sürücüler, her türlü sürüş kondisyonunda çevreyi daha geniş açıyla ve daha net bir şekilde görebiliyor. Aynı zamanda sürücünün kör noktasını tamamen ortadan kaldırabiliyor. Dijital aynaların getirdiği bir diğer avantaj, konvansiyonel aynalar gibi yağışlardan ve kirden etkilenmeyecek şekilde tasarlandığı için sürücüye daha net bir görüş açısı sağlaması. Ayrıca kameralarda yer alan ısıtma özelliği soğuk havalarda buzlanmanın veya buğulanmaların önüne geçiyor. Kameralardaki parlaklık sensörü de otomatik olarak kendisini ayarlayarak arkadan gelen aracın farlarının Lexus sürücüsünün gözünü almasını engelliyor.
***
Kediler için kaputa vur
ikinciyeni.com, geçen yıl büyük ses getiren projesine 2020'de de devam ediyor. Farkındalık filminde müzisyen Burhan Öçal'ın yanında Türkiye'nin en ünlü kedisi Kötü Kedi Şerafettin de rol alıyor. Kedilerin ısınmak için kış aylarında araçların kaputlarını tercih etmesinden yola çıkan film, Burhan Öçal'ın kaputa vurmasıyla başlıyor. Kötü Kedi Şerafettin'in tepkisiyle devam eden filmde, araç sahiplerine kaputa vurarak bir kedinin hayatını kurtarabilecekleri anlatılıyor. Filmde ayrıca, ikinciyeni.com web sitesinde ve uygulamasının içerisinde de yer alan Sürücüler İçin Hayvanları Koruma Kitapçığı'nın duyurusu da yapılıyor.