Türkiye'nin en iyi haber sitesi
PROF. DR. BENGİ SEMERCİ

Doğru zamanlama önemli

Bu konuyu kaç kez yazdığımı unuttum. Ama sürekli gelen sorulardan iki şeyi anlıyorum. Birincisi, bu konu özellikle annelerin önemli bir gündemini oluşturuyor. İkincisi ise, çocuklarımıza "Oku," desek de, biz büyükler okumayı pek sevmiyoruz. Okuduklarımızdan bilgileri süzmeyi istemiyoruz. Sadece bilmek istediğimiz kadarı, sadece bize yönelik anlatılsın; yanıtı hap gibi alalım istiyoruz. Bu sonuca nereden mi vardım? Gelen sorulardan. Çünkü hem www.bengisemerci.com sitesinde hem SABAH gazetesinin arşivinde yazılarım duruyor. Ayrıca Bengi Semerci Enstitüsü danışmanlığında düzenlenen tuvalet eğitimi kampanyasının Facebook sayfasında (www.facebook.com/Selpak) yazılar, videolar, yanıtlar var. Ama oradaki yanıtları okumadan ya da bilgileri dinlemeden aynı sorular peş peşe ekleniyor. Çocuklarımızın okumasını, bilgiyi araştırmasını arzuluyorsak, önce biz bunu başarmalıyız. Bu sitemlerden sonra tuvalet eğitimine gelelim.

NASIL YAPACAĞIZ?
Tuvalet eğitimine, çocuğun ve bakım veren kişinin hazır olduğunda başlanması çok önemli. Hatalı bir zamanda başlangıç, çocuğun bu aşamayı sorunsuzca atlatabilmesini engelleyebilir. Çocuk için tuvalet eğitimine hazır olmak demek, hem kas gelişiminin tamamlanmış hem gelişimsel olarak kendini ifade becerilerinin kazanılmış hem de psikolojik olarak sağlıklı bir dönemde olması demek. Eğitim için en uygun dönem 24-36 aylar arasıdır. Daha erken başlamak ve aşırı baskı kurmak, çocuktan hem fizyolojik olarak yapamayacağı bir şeyi yapmasını istemek hem de ileride gelişebilecek ruhsal sorunların başlamasına neden olmak demektir. Hiç eğitim vermemeye çalışmak, kendi söyler diye bırakmak da çocuğun tuvalet eğitiminin gecikmesine ve ruhsal açıdan sorunlara neden olur. Bazı çocuklar önce çiş, bazıları önce kaka kontrolünü öğrenir. Gün içinde tuvaletini kontrol edebilmek, gece kontrol edebilmekten daha önce tamamlanır. Birçok kaynakta çocuğun çişini söylemesinin beş yaşına kadar, kakasını söylemesinin ise dört yaşına kadar süreceği yazıyor, ama beklenti, üç yaşta eğitimin tamamlanması olmalıdır. Üç yaş, toplumsallaşma ve kreşe başlama yaşı. Gece altını ıslatma, daha uzun sürer ve beş yaşına kadar devam edebilir. Sabır ise bu dönemin anahtar sözcüğü. Bir adım ileri, bir adım geri gidilmesi doğal. Sabırla karşılamak ve öfkelenmeden tuvalet eğitimine devam etmek gerekir. Eğer çocuk aşırı tepkiler veriyor ve tuvaletini yapmayı kesinlikle reddediyorsa, eğitim sürecine çocuk hazır olana kadar ara vermek, aşırı ısrarcı olup bu süreci inatlaşmayla geçirmemek son derece önemlidir.

Hazır olduğunu nasıl anlarsınız?
Yürüyebiliyorsa.
Basit emirleri yerine getirebiliyorsa.
İsteklerini kelimelerle, konuşarak anlatabiliyorsa.
Kendi kendine, basit giysileri çıkarabiliyorsa.
Genellikle gün içinde iki-üç saat kuru kalabiliyorsa.
Tuvalete çıktığı saatlerin bir rutini oluşmuşsa.
Altının ıslaklığından rahatsızlığını ifade eder hale gelmişse.

Eğitimi zorlaştıran etkenler
Yaşı gelmesine karşın, bazı durumlar tuvalet eğitimini zorlaştırabilir: 4Çocuğun saydığımız belirtileri henüz göstermiyor olması. 4Devamlı kabızlık problemi yaşaması. 4Son dönemde hayatında önemli bir değişiklik olması (yeni bakıcı, kardeş, taşınma, ölüm vs). 4Tuvalet eğitimini verecek kişinin gergin, sinirli olması, yeterli zaman ayıramayacağını düşünmesi. 4Birden fazla kişinin farklı şekillerde çocuğa tuvalet eğitimi vermeye çalışıyor olması.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA