Önce haberi okuyalım: Merdivende asılı kalan temizlikçi adamı kurtarmak yerine, aşağıdaki arabasını kurtarmaya koşan bir kadının yer aldığı otomobil reklamı nedeniyle, dört televizyon kuruluşuna ceza geldi. RTÜK; Kanal D, Star TV, CNBC-e ve NTV'ye birer kez program durdurma cezası verdi.
Gerekçe şöyle: "Reklamda insan hayatı hiçe sayılarak maddi değerler ön plana çıkarılmıştır. Bencillik ve duyarsızlığın ön plana çıkarıldığı bu reklam, gelişim çağındaki çocuklara yardımlaşma konusunda çelişkili duygular yaşatabilir ve böylece onları olumsuz yönde etkileyebilir."
***
Bence gayet güzel bir reklam filmiydi.
* Verilen mesaj "Ey insanlar bencil olun, insan hayatını hiçe sayın" değildi... Şöyleydi: "Bizim otomobilimiz o kadar iyi, o kadar güzel, o kadar kaliteli ki... Bu otomobili o kadar çok seveceksiniz ki diğer değerleri unutabileceksiniz."
* Bu RTÜK'çüler insanları ne sanıyor; merak ediyorum. O reklamı seyrettikten sonra bir anda bütün insani değerleri boş mu vereceğiz? Bunlar espriden hiç anlamaz mı?
* 'Türkçe'yi RTÜK'e bağlasak... Alimallah deyimlere filan da el atarlar... Ve mesela "mal canın yongasıdır" atasözünü dilimizden çıkarmaya kalkışırlar.
* Gelişim çağındaki çocuklar olumsuz yönde etkilenirmiş... 1) Bir kere bunlar çocukları hiç tanımıyor; onların bazen ne kadar maddeci, ne kadar bencil olduğunu bilmiyor. 2) Madem reklam böyle; bırakın da konuşalım, tartışalım, çocuklara iyiyi, güzeli öğretelim. 3) Çocuklarımıza hangi değerleri aşılayacağımıza RTÜK mü karar verecek?
*Bu reklam TV'lerde gösterilirken iki taban tabana zıt olay aynı anda oldu: Tsunamizedelere Türkler ilgi göstermedi... Ama aynı zamanda Başbakan'ın öncülüğünde onlara yardım toplandı. 2 Şubat'ta yine yardım için futbol maçı oynanacak. Peki bütün bu olaylarda reklamın etkisi ne? Sıfır!
Ben bu RTÜK'ten bıktım!