Dr. Miriam Stoppard, bebeğin doğum kilosunun bilişsel performans üzerindeki etkisine ilişkin yeni araştırmayı inceledi ve sonuçlar, daha fazla kilonun IQ için iyi olduğunu gösterse de, gelişime yönelik daha incelikli bir yaklaşımın gerekli olabileceği söyleniyor.
Yeni bir çalışmada bilim insanları, bebeklerin doğum ağırlığının beş yaşındaki bilişsel performansla nasıl bağlantılı olduğunu gösterdi.
Sonuçlar, daha yüksek doğum ağırlığının IQ için iyi olduğunu gösteriyor.
Kilonun ve bir bebeğin ne kadar erken doğduğunun kombinasyonunun daha sonraki zihinsel yetenekleri etkilediği bilimsel araştırmalarla kanıtlanmıştır. Bu çalışma, göreceli doğum ağırlığının (gebeliğin uzunluğu ile birlikte ağırlık) daha sonraki bilişsel performansın daha iyi bir göstergesi olup olmadığını araştırıyor.
Doğum ağırlığı çok düşük olan bebeklerin, beş yaşında ölçüldüğünde bazı gelişimsel problemler yaşama olasılıkları daha yüksektir.
Almanya'nın Bielefeld Üniversitesi ve Warwick Üniversitesi tarafından yürütülen çalışma, dünyanın dört bir yanından 30.000 çocuğa ilişkin verileri birleştirdi. Geleneksel olarak araştırmacılar 10'uncu "yüzdelik dilimi" uzun vadeli gelişimi etkileyen potansiyel bir risk faktörü olarak kullanırlar. Peki yüzdelik dilim ne anlama geliyor?
Bir bebeğin ağırlığını aynı cinsiyet, ağırlık ve yaştaki diğer bebeklerinkiyle karşılaştırılmasıdır. Yani bir bebek yüzde 90'lık dilimde ağırlığa sahipse bu, bebeklerin yüzde 90'ının daha hafif olduğu anlamına gelir. Bir bebek ağırlık açısından yüzde 10'luk dilimdeyse, aynı yaştaki bebeklerin yalnızca yüzde 10'undan daha az, yüzde 90'ı daha fazla ağırlığa sahiptir.
Araştırmanın başyazarı Dr. Robert Eves, yüzde 10'luk dilimin şüpheli bir sınır noktası olduğunu ve doğum ağırlığı ile bilişsel gelişim arasındaki bağlantının daha kademeli olduğunu söylüyor. Bilim insanları ayrıca çok yüksek doğum ağırlığıyla ilgili sorunlar olup olmadığını da görmek istediler.
Sadece yüzde 10'luk dilimin kullanılmasının işleri aşırı basitleştirdiği düşünülüyor. Doğum ağırlığı yüzdelik dilimlerinin artması, ilk yüzdelik dilimden 69. yüzdelik dilime kadar artan bilişsel puanlarla bağlantılı olduğu ortaya çıktı ve daha sonra bu durum sabitlenmektedir.
Yani 69., 79. veya 89. yüzdelik dilimde doğan bebekler arasında bilişsel açıdan hiçbir fark bulunamadı.
Dr. Eves şunları ekledi: "Örneğin, 30. gebelik haftasında ve 69. doğum ağırlığı yüzdelik diliminde doğan bir bebeğin tahmini bilişsel performansının, 35. gebelik haftasında ve 2. doğum ağırlığı yüzdelik diliminde doğan bir bebeğinkine benzer olduğunu bulduk. Bu nedenle daha incelikli bir yaklaşım faydalı olabilir."
Göreceli doğum ağırlığı ve gebelik yaşının çocukluk gelişimini etkileyebileceğini ancak ebeveyn-çocuk ilişkisi gibi çocuğun gelişimini şekillendirmeye yardımcı olan birçok başka faktörün de bulunduğunu vurguluyor.