Medya takip kuruluşu Ajans Press, televizyon izleme alışkanlıkları üzerine Radyo ve Televizyon Üst Kurulu'ndan (RTÜK) derlediği veriler ışığında bir araştırma gerçekleştirdi.
Yapılan araştırmaya göre; Türkiye, dünya genelinde günlük televizyon izleme oranlarında 330 dakika ile dünya rekoru kırdı.
Türkiye'yi; Japonya (265 dakika), İtalya (261 dakika), Polonya (247 dakika), İspanya (244 dakika) ve Rusya (239 dakika) takip ediyor. Kabaca bir hesapla, ilk 10'a giren ülkelerde ortalama 250-240 dakika televizyon izleniyor. Türkiye'nin, en yakın rakibi Japonya'ya bile 65 dakika fark atması anormal bir durum. Ama İstanbul Kültür Sanat Vakfı'nın (İKSV) geçtiğimiz Şubat ayında 'Kültür-Sanatta Katılımcı Yaklaşımlar' başlığı ile yayımladığı rapordan da benzer vahim bir tablo çıkmıştı.
İPSOS'un 2016'da Türkiye çapında gerçekleştirdiği araştırmaya göre; Türkiye'de toplumun yüzde 49'u sinemaya gitmiyor, yüzde 39'u hiç kitap okumuyor, yüzde 66'sı konser, tiyatro ya da opera gibi herhangi bir etkinliğe katılmıyor. Yüzde 81'i hiçbir enstrüman çalmıyor, yüzde 47'si hiç dergi okumuyor.
Türkiye'nin kültürel ve sanatsal anlamda geride olmasıyla ilgili çok şey yazdık çizdik. Türkiye'nin kültür ve sanata büyük yatırımlar yapması ve en önemlisi istikrarlı politikalar üretmesi gerekiyor. Ben, dünyanın en çok TV izlenen ülkesi olma meselesine reklam sektörü açısından yaklaşacağım.
Reklamcılar Derneği'nin verilerine göre, Türkiye'de 2016 yılı toplam reklam yatırımları 7.2 milyar TL. Önceki yıla göre yüzde 11 büyüme var ama bu büyüme yeterli değil.
Medya, hâlâ reklam verenler tarafından kandırılıyor.
Türkiye gibi büyük bir gücün daha fazla reklam yatırımı olmalı ve firmalar reklamın gücüne daha çok inanmalı.
68 MİLYON İNSAN
Türkiye reklam yatırımlarında, yüzde 51'le televizyon kuruluşları en büyük paya sahip.
Yüzde 24'lük payla dijital mecralar ikinci, yüzde 15'lik pay ile basın reklam yatırımları üçüncü sırada. Dijital mecraların pazar payı bence abartılı. Evet, internete her geçen gün daha çok bağlanıyoruz, sosyal medya yükselen trend ama birçok araştırma, internette yayımlanan reklamların takip edilmediğini, yazılı basın ve TV kadar etkili olmadığını söylüyor. Günlük TV izleme oranın 330 dakika olduğu bir ülkede açık hava reklamlarının pazar payının yüzde 6.25 olması da abartılı.
Türkiye'de reklam pastasında en büyük dilimi TV kanalları alıyor ama yüzde 51'lik oran, dünyada en çok TV izlenen ülke için düşük. En büyük eğlencesi sadece televizyon olan 68 milyon insan var Türkiye'de. Hem reklam verenler, hem de TV kanalları kandırılıyor!