Yukardaki başlık eminim pek çok kişiyi şaşırtacaktır. Denizcilik ve uzay bağlantıları, neredeyse olağan işlerden oldu da uzaya demir atma ne menem bir şey olmalı? Cümledeki 'uzaya demir atma' işi palavra değil. Aslına bakarsanız, gerçekte demir filan atmıyorsunuz da sadece teknenizi uzay sistemiyle demirliyorsunuz o kadar... "Nasıl mı?" anlatayım. Geçen ay, Göteborg'da Volvo Penta'nın yeni nesil IPS sistemi motorları tanıttığı bir basın toplantısı vardı. Toplantıda beni en çok etkileyen şey ise yeni keşif, bir tür uzay çıpası diyebileceğimiz GPS Çıpası oldu.
MOTORA JOYSTİCK
Amerikalıların şimdiye kadar sadece askeri kullanıma özel tuttuğu GPS Sistemi'ni, tüm dünyanın hizmetine açması denizcilikte de büyük devrimler yarattı. Teknelerin bulunduğu noktayı uydular vasıtasıyla milimi milimine hesaplayan bir sistem olarak özetleyebileceğimiz GPS ile yapılan son devrim ise bence bu uzay çıpası meselesi... Ancak uzay çıpasını anlatmadan önce bu sistemin çalışabilmesi için gerekli olan IPS sisteminden de bahsetmemiz gerekiyor. Volvo Penta'nın üç yıl önce denizcilerin hizmetine sunduğu önden çekişli pervane sistemi IPS, tekne kullanımında da ilginç kolaylıklar sağladı. Kıçtan takma motor gibi dümen kullanmaya gerek kalmadan kendi açısını değiştirerek tekneyi yönlendiren IPS, dönüşlerde savrulmayı ve yana kaymayı büyük ölçüde önleyebiliyor. IPS'nin en büyük farklılığı ise her motorun açısının joystick vasıtasıyla ayrı ayrı yönlendirilebilmesi... Bir motor belli bir açı ile tekneyi öne çekerken, diğeri başka açıyla arkaya iterek teknenin inanılmaz kıvraklıkta manevra yapabilmesini sağlıyor. Bütün bu sisteme başta yer alan manevra pervanesi 'Bow thruster'ın da eklendiğini düşünün. 'GPS Çıpası' aynen bu...
TARAMA TEHLİKESİ YOK
Bilindiği gibi teknelerin baş tarafına konulan manevra pervanesiyle teknenin baş tarafının istenilen yöne çevrilmesi mümkün. Kıç tarafındaki IPS pervaneler de teknenin kıçını istediği tarafa çekiyor. Neticede de bütün bunları birbiriyle koordineli bir şekilde kullanarak tekneye istediğiniz hareketi yaptırabiliyorsunuz. Ayrıca icap ederse milim oynatmadan olduğu yerde de tutabiliyorsunuz. Şimdi denizci arkadaşlarım "Akıntı var,", "Dalga var," diyecek. Doğru. Bütün bunlar var da tekneyi demirlediğimizde de bunlar ortadan kalkmıyor. Tekne demirdeyken de geziniyor, inip kalkıyor. Hatta daha da kötüsü, bazen demir tutmayıp tarıyor. Oysa GPS Çıpası'nda sisteminiz çalıştığı, yakıtınız olduğu sürece tekneniz, tarama tehlikesi olmadan olduğu yerde duruyor. Bu sistem, kısa süreli beklemeler için çok ilginç, özellikle de kısıtlı mürettebatla yapılan seyirlerde...