Abuzittincim,
Ticari araçlar artık kış lastiği kullanacak. Ticari olmayanlar, karlı yollarda, "yazlık" lastikleriyle gidip gelebilecekler.. Yani, biz hususiler karlı yollarda araba kullanmakta çok usta sürücü olduğumuz için mi böyle bir ayrıcalık olacak? Garip!
Bu konudaki yönetmelikte de acayiplikler var.
"1 Aralık-1 Nisan" arası deniyor kış lastiği kullanma süresi için. Kasımda Doğu'da, yer yer diz boyu kar var ki, bi çok yerde bu kar mayısın ortalarına kadar sürebilir. Ee, o zaman nasıl olacak? Peki, Antalya'daki adam niye kış lastiği taksın? Yılda kaç gün hava 7 derecenin altına düşüyor?
Gerçi yönetmelikte "...yerel sıcaklıklar dikkate alınarak valiliklerce uygulama yapılacağına" dair pek anlaşılmayan bi ifade var ama, belirtilen tarihler kesin. 1 Aralık-1 Nisan! Vali beyin fazla yapabileceği bi şey yok!
Kısacası, çoğu zamanki gibi, alelacele alınmış bi karar.. Gene de, önemli bi başlangıç.. Eksik ama doğru adım. Bütün medeni dünyada bu böyle! Türkiye, biliyorsun, en çok trafik kazası yaşanan ülkelerden biri. Sen benim mektubu okuyuncaya kadar, bi yerlerde, en az 2 kaza meydana gelmiştir. İstatistikler, günde ortalama 600 hasarlı çarpışmadan bahsediyor. 25 yıldır otomobillerle uğraşan Arif Ustayla (Arif Değirmenci) ayak üstü bi sohbet yaptım. Arif Usta aynı zamanda profesyonel off- road yarışçısı. Türkiye Şampiyonlukları var. Anlattıklarını ilginç buldum.
Mesela, yanlış lastik kullanımı veya lastik havalarının belirtilen fabrika değerlerinde olmaması, araçtan kaynaklanan kazaların yüzde 60'ını oluşturuyormuş. İkinci sırada ise fren arızaları geliyor.
Arif Değirmenci "Fren balatalarını kesinlikle aracınızın esas servisinden alın. Diskleri birden çok tornaya vermeyin!" diyor. Merdiven altı balata imalatı ve tornada zayıflayan diskler "...ağabeycim n'apim frenler tutmadı!" edebiyatının temeliymiş. Arif Usta "Ön düzen aksamı, lastik, fren, bunların ucuzuna kaçmayın" diyor. Bi parantez; 2011'de trafik kazalarında resmi ölü sayısı 3835.. Yolda veya hastanede ölenlerle sayının 5 ile 6 bin arasında bi rakama ulaştığı tahmin ediliyor. (Dünyanın en büyük 16'ncı ülkesiyiz.. Elimizde hala ölümlü trafik kazalarıyla ilgili kesin rakam yok!) Resmi yaralı sayısı 238.074! Neredeyse, 5 Fenerbahçe stadını dolduracak bi kalabalık ve insanlar kazayı, yüzünde bi çizikle atlatsa iyi. Kiminin bi bacağı yok, kiminin kolu..
Arif Usta'nın anlattıklarından beni en çok şaşırtan, piyasadaki merdiven altı üretilen motor yağları oldu. "Son yıllarda azalma var, ama bu bi aralar yüzde 30'ları bulmuştu" diyor. Düşünebiliyor musun Abuzittincim, motor yağının ambalajı aynı, ama içinde sahtesi var! Bazılarımız neden bu kadar üçkağıtçı bilader? Peki, oyuna gelmemek için ne yapmak lazım? Orijinal kutularda, üstte, kapağa yakın kısımda seri numarası ve tarih yazmalıymış! İlginç bi sohbetti.
Abuzittincim, kazasız belasız bi kış geçirmeni dilerken, münasip yerlerinden öperim, kardeşim.
Güneş.
tecelligunes@yahoo.com.tr