Bu yıl 800 milyon dolar ciroya ulaşan Başarı Holding'in her ne kadar bu büyümede özellikle Türkiye temsilciliğini yürüttüğü LG telefonlarının satışlarının artmasının rolü büyük olsa da bambaşka bir alanda iddialı çıkış yaptığını öğreniyorum.
Önceki gün basının karşısına pek de çıkmayan isimlerinden olan Başarı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ferda Yıldız ile buluşup da helikopter tutkusunun bugün geldiği noktayı dinleyince, iyi ki telekomünikasyon mühendisliği okuyup, Stanford'da master yapıp Silikon Vadisi'nde güzel bir işe sahipken, tüm bunları bırakıp Türkiye'ye dönmüş diyor insan. Başarı Elektronik'in geldiği noktayı az çok iş dünyasındaki herkes takip etmiştir. Ama 2.5 yaşındayken kaybettiği oğlu Kaan'ın adını verdiği Kaan Air'in başarılarının duyulduğunu pek sanmıyorum. Yıldız şu günlerde dünyanın en büyük helikopter işletmecisi olan ABD'li Air Methods ile birlikte Avrupa'da büyümek için yüzde 50-50 ortak kurdukları HeliStar ile Avrupa'da iş kovalamaya başlamış bile.
İşin ilginç kısmı, Kaan Air 2007 yılında kurulduğunda 2 pilot ve bir teknisyeni varmış ve dünyanın en pahalı VIP helikopter markası olan İtalyan Agusto kapısını çalıp, "Türkiye'de son 10 yılda hiç Agusto satılmadı.
Temsilcimiz olur musunuz" deyince başlayan işbirliğinin geldiği nokta şöyle:
Türkiye'de 30 tane Agusto helikopter satılmış ve şimdi de 500 helikopteri ve 1 milyar dolar cirosu olan Air Methods ortaklığıyla, Avrupa'da helikopter işletmeciliğinin kapısı aralanmış. Bugün Kaan Air'in filosunda 13 helikopteri var ve Ayazağa'daki Türkiye'nin en büyük helikopter havaalanı da kadameli olarak büyümeye devam ediyor.
Öğreniyoruz ki Türkiye'de polisin, hastanelerin ve özel sektörün elinde toplam helikopter sayısı bugün itibariyle 80. Kaan Air, dünyanın en pahalı helikopteri olan ve Obama'nın da kullandığı AgustaWesthand ile Russian Helicopters ve Enstrom markasının Türkiye temsilciliğini aldığı günden bu yana Türkiye'de yüzde 50'nin üzerine çıkarmış pazar payını. VIP helikopter pazarının liderliği ise Agusto ile Kaan Air'de. En ucuz Agusto'lar 3.3 milyon eurodan başlayıp, 55 milyon liraya kadar fiyat çıkıyormuş.
Türkiye'de elektrik hattı bakımını üstlenen Kaan Air'in 150 bin kilometre uzunluğundaki telleri 24 saat kontrol eden ve 12 ay uçan helikopterleri olduğunu anlatan Yıldız,
"Teller kopmadan olası arızaları kuruma bildirebildiğimiz için milyonlarca dolarlık tasarruf sağlıyoruz" diyor.
İspark'tan helikopter iniş yeri!
Peki Türkiye'de de ABD'de olduğu gibi 50-60 euroya helikopter turları mümkün mü?
Ya da ulaşım aracı olarak helikopterlerin devreye girmesi için fiyatlar ne zaman aşağı çekilecek?
Tek sorun ayrıca fiyat mı? Kaan Air Genel Müdürü Kemal Süler, talep az olduğu için şu anda maliyetlerin yüksek olduğu ve fiyatlara da haliyle yansıdığını söylüyor.
Ancak 50 euroluk İstanbul turlarının başlamış olduğunu da sözlerine ekliyor. İstanbul gibi büyük şehirlerdeki helikopter trafiği için en büyük sorun ise iniş yerlerinin az olması.
Hali hazırda İstanbul'da 15 noktaya inebiliyor helikopterler. Kaan Air, 50 yer daha tespit etmiş ve İspark'la bu konuyu görüşmeye başlamış. Yıldız, "Belli yükseklikteki binaların tepesinde pistler şart olmalı. Bugün Brezilya'nın başkentinde 650 iniş noktası var" diyor.