Tüm dünyada 2007 yılında yaklaşık 35 milyar dolar değerinde resim satıldığı tahmin ediliyor. Sadece çağdaş değil her döneme ait resimlerden söz ediliyor burada.
İşte bu 35 milyar dolarlık resim pazarının 7 milyar dolarını çağdaş sanat eserleri oluşturuyor. Ve bu 7 milyar doların yüzde 49'u ise tek başına ABD'deki resim satışlarından elde ediliyor. Kuşkusuz ABD deyince de sanatın merkezi New York oluyor.
New York'u Londra izliyor. Yani 7 milyar dolarlık çağdaş resim pazarının yüzde 26'sı da Londra'da gerçekleşiyor. Paris, Zürih ve Frankfurt ise Londra'yı takip ediyor.
Rakamlarla dolu bu girişi niye yaptım?
Önceki akşam İstanbul'da Contemporary İstanbul'un davetine katıldım. Comtemporary İstanbul Sanat Fuarı'nın üçüncüsü bu yıl Akbank Private Banking'in ana sponsorluğuyla 03-07 Aralık tarihlerinde uluslararası ve Türk çağdaş sanat camiasıyla buluşacak.
İşte bu önemli buluşma öncesi Akbank ile yapılan işbirliğini açıklamak üzere Contemporary İstanbul Yönetim Kurulu Başkanı Ali Güreli ile Akbank Yönetim Kurulu Başkanı Suzan Sabancı Dinçer bizleri küçük bir davette bir araya getirdi.
Davette Suzan Sabancı çağdaş sanatın dünyadaki gelişimine dikkat çekmek için bir de şöyle bir detay verdi. Yukarıda sözünü ettiğim 7 milyar dolarlık çağdaş sanat pazarının iki büyük açık artırma şirketi var. Sothebys ve Christies.
İşte bu şirketlerden Christies geçen yıl tam 1.4 milyar Euro, Sothebys de 1.6 milyar Euroluk resim satışına aracılık etmiş.
Özetlemek gerekirse, dünyada resim sanatına olan ilgi her geçen yıl katlanarak artıyor ve Ali Güreli'nin dediğine göre, şu anda ABD kaynaklı bir kriz yaşanıyor ve pazar biraz olsun gerileyecek olsa da genelde krizden orta kesim etkileniyor ve yüksek rakamlı sanat eserlerine olan ilgi hiçbir zaman azalmıyor.
Hal böyle olunca, böylesine önemli bir sanat fuarına, İstanbul'un Avrupa Kültür Başkenti olacağı 2010 yılına kadar ana sponsor olarak destek vermek Akbank için büyük anlam kazanıyor.
Ali Güreli'ye göre, İstanbul'da yaptıkları sanat fuarının her geçen yıl dünyadaki bilinirliği artıyor.
'Çünkü' diyor, "Sıkı bir tanıtım yapıyoruz. Bütün galerilerle temas halindeyiz.
Dünyanın en büyük sanat fuarlarına giden arkadaşlarımız herkesle görüşüyoruz. Madrid, Köln, Brüksel ve Pekin gibi dünyanın en büyük 10 sanat fuarı arasında yer alan fuarlara gittik ve gördük ki temas ettiğimiz galerilerin yüzde 60'ı İstanbul Sanat Fuarı'ndan haberdar ve ilgili."
550 bin Euro'luk tanıtım
İşte şimdi bu yüzden aralarında Leyla Alaton Günyeli, Şerif Kaynar, Çiğdem Simavi, Şakir Eczacıbaşı, Nuri Çolakoğlu ve Bingül Cerrahoğlu'nun da bulunduğu danışma kurulu üyeleri bu fuarın içini nitelikli bir şekilde doldurmak için çalışıyor.
Güreli İstanbul'un sanat dünyasında yüksel bir yıldız olduğuna inanıyor.
Şimdi artık güçlü bir sponsorları da var. Zaten Akbank'ın etkisiyle bu yıl 13 ülkede okuyucu sayısı 3.5 milyonun üzerinde olan 28 sanat dergisiyle anlaşma yapmışlar. Güreli, ' Tanıtım gücü 550 bin Euro'ya ulaşacak bir anlaşma planı yaptık' diyor heyecanla.
Sanıyorum Comtemporary İstanbul, 2010 yılı öncesi Türkiye'nin yapacağı en büyük tanıtım projelerinden biri olarak dünyaya sesini duyuracak.