S.1.) Elinde haram mal bulunan kişi bu malla ne yapmalıdır?
- Malın sahibi biliniyorsa mal mutlaka sahibine iade edilmelidir. Hanefi ve Şafii âlimleri olaya böyle bakarlar. Malın sahibi ölmüşse, vârislerine bu mal iade edilmelidir. Ancak bu iki durum da mümkün olmuyorsa bu durumda haram yoldan kazanılmış mal, malın gerçek sahibi adına, sadaka olarak fakir muhtaçlara dağıtılır.
S.2.) Promosyon olarak verilen eşyayı almak caiz mi?
- Bilindiği gibi, promosyon sürümü artırmak için satılan malla beraber ilave olarak para, eşya ve benzeri bir şeyi bedava olarak müşteriye vermektir. Herhangi bir şart olmaksızın satışla beraber verilen promosyonu hediye ve bağış gibi kabul edilir. Çünkü alıcı neye para verdiğini, satıcı da neyi pazarladığını bilmektedir. Örnek olarak; televizyon alana havlu verilmesi gibi bir alışveriş dinen sakıncalı değildir. Burada en önemli nokta; alıcıyı aldatacak bir unsura yer verilmemesidir.
S.3.) Ölmek üzere olan kişiye kelime-i tevhid getirtmek lazımmış. Bu ne demektir.
- Peygamberimiz (s.a.v.) ölmek üzere olan kişinin yanında "La ilahe illallah = Allahtan başka ilah yoktur" sözünü tekrar etmemizi tavsiye eder. Ancak bunu yaparken hastaya bu cümleyi söyletmeye çalışmak doğru değildir. Çünkü son nefesindeki kişinin o anda çektiği acı veya sıkıntıdan dolayı hayır deme ihtimali vardır. Buna zemin hazırlamamak gerekir. Hastanın yanında olan kişi kendi kendine, hastanın duyacağı bir ses tonuyla bu cümleyi söyler. Devamında da -Muhammedün Resulullah- Muhammed Allah'ın Resulüdür" sözünü tekrar etmelidir.
S.4.) Ölmüş kişiyi akrabaları öpebilir mi?
- Hz. Peygamber (s.a.v.) arkadaşlarından olan Osman bin Maz'un'u vefat ettiğinde öpmüş ve ağlamıştır. Hz. Ebu Bekir vefat eden Peygamberimizi alnından öpmüştür. Bu da bunun caiz olduğuna delil oluşturur. Bu nedenle de Hanefi ve Şafii âlimleri ölü öpmenin bir sakıncası olmadığını söyler. Akraba olup olmaması önemli değildir.
S.5.) Sadece kolu veya ayağı bulunan bir cenazenin namazı kılınır mı?
- Hanefi âlimleri, cenaze üzerine namaz kılmayı gerekli gördükleri için sadece bir el, kol veya organın üzerinde namaz kılmayı gerekli görmezler. Çünkü sadece bir organ cenaze anlamına gelmez. Yıkanmadan ve namazı kılınmadan o organ gömülür. Şafii âlimlerine göre ise bulunan bir organ bile olsa -kol, el gibi- o organ yıkanır ve cenaze namazı kılınır.
S.6.) Cünüb olan kişi neleri yapamaz?
- Yıkanması gereken -cünübkişi namaz kılamaz. Kuran-ı Kerim'e doğrudan el süremez. Kâbe'yi tavaf edemez. Kuranı Kerim'in dua ve ayetlerini dua niyetiyle okuyabilir. Burada cünüblük halinin kısa tutulmasına teşvik vardır. Kişi cünüb olduğunda bir an önce temizlenmelidir. Müslüman kişiye cünüp dolaşmak yakışmaz.