Türkiye'nin en iyi haber sitesi
HASAN GENÇ

Facebook nereye koşuyor?

İnternetin en yaygın kullanılan ücretsiz servislerinin çoğunun Facebook’ta bir karşılığı var.

2004 yılında kurulan ve çığ gibi büyüyen Facebook dijital dünyada dev bir topluluk haline geldi.

800 milyon kullanıcısı bulunan Facebook'un 2012 yılında 1 milyar kullanıcıya ulaşmasına kesin gözüyle bakılıyor. Facebook her geçen gün bir sosyal ağ sitesinden daha fazlasını sunuyor. 2011 yılındaki Facebook haberlerinin büyük kısmı Facebook'a eklenen yeni özellikler hakkındaydı.

İnternetin en yaygın kullanılan ücretsiz servislerinin çoğunun Facebook'ta bir karşılığı var. Bu servislere biz göz atacak olursak;

Flickr

Fotoğraf paylaşım siteleri içinde zirvede olan Flickr'ın sunduğu hizmeti Facebook'ta artık sunuyor. Yüksek çözünürlükte fotoğraf yükleme, albüm oluşturma, coğrafi etiketleme, kişi etiketleme gibi birçok özellik sunan Facebook fotoğraf servisi Flickr'ın da rakibi olmuş durumda.

Twitter

2011 yılı içinde Türkçe olarak da hizmet vermeye bağlayan mikro blog sitesi Twitter'dan tweet atmak yerine Facebook'tan gönderi yazmak mümkün. Facebook'un bu sene aktfi hale getirdiği abonelik özelliği ile arkadaş listenizde olmayan kişilerin durum mesajlarına abone olmak mümkün. Twitter'da olmayan gelişmiş güvenlik özellikleri Facebook gönderilerinde mevcut. Twitter'da Mention adı verilen özellik gibi Facebook gönderilerinde de arkadaşlarınızdan bahsedebiliyorsunuz. Facebook'ta Twitter'daki gibi 140 karakter sınırı bulunmuyor. Yeni eklenen özellikleri ile Facebook'u isteyen kullanıcı Twitter gibi mikro blog sitesi tadında kullanabilir.

YouTube

En büyük video paylaşım sitesi olan Youtube yeni arayüzü ve özellikleri ile geçtiğimiz günlerde bir değişim geçirdi. Facebook'ta da en çok paylaşılan videolar arasında başı Youtube videoları çekiyor. YouTube videoları Facebook üzerinde embed denilen yöntemle gömülü bir şekilde yayınlanabiliyor. Bu tarz gömülü videoları incelediğinizde viral yolla dağılım hızı ve kullanıcı etkileşimin Facebook'ta çok daha hızlı olduğu görülüyor. Facebook sunduğu video servisi ile kullanıcıların video yüklemelerine ve bu videoları Facebook dışında da paylaşmalarına izin veriyor. Facebook video servisine çok fazla alt yapı yatırımı yapmamasına rağmen bu konuda da başarılı diyebiliriz. Facebook'un video servisine yatırım yaparak ya da bir video paylaşım sitesini satın alarak YouTube'ın tahtını sallaması pek de uzak bir ihtimal değil.

FourSquare

Lokasyon bazlı sosyal ağ sitesi foursquare kısa zamanda popüler olmayı başardı. Foursquare basit bir mantığa sahip mobil cihazlar üzerinden "Check in" adı verilen yer işaretlemeleri ile arkadaşlarınızın lokasyon bilgilerinden haberdar oluyorsunuz. Facebook'un yakın zamanda durum güncelleme kutusuna eklediği "kiminle birliktesin?","neredesin?" alanları ile Facebook Foursquare'in sunduğu hizmeti vermeye başladı. Birçok kullanıcı için foursquare üzerinde tekrar arkadaşlar listesi oluşturmak yerine hali hazırdaki arkadaşlar ile Facebook üzerinden "check in" yapmak açıkcası daha kolay bir yöntem. Facebook FourSquare için de önemli bir rakip konumuna geldi.

MSN Messenger

Mirc, ICQ ile hayatımıza giren anlık mesajlaşma yazılımlarını herkes çok sevdi. Birçok kişi için ise anlık mesajlaşma MSN Messenger ile başladı. Microsoft'un Messenger yazılımı kısa zamanda bilgisayarlarımızda olmazsa olmazlar arasındaki yerini aldı. Facebook ilk kurulduğu yıllarda anlık mesajlaşma hizmeti vermiyordu. Facebook masaüstü bir yazılım yerine web tabanlı Facebook Sohbet servisini ilk yayına aldığında pek beğenilmedi ancak yapılan geliştirmeler ile Facebook Sohbet'e olan ilgi arttı. MSN messenger'dan Facebook Sohbet'e göç devam ediyor. Bu göçün sonunda Microsoft'un Messenger servisi de Facebookzede markalar arasına katılacak gibi görünüyor.

LinkedIn

75 bin dolarlık bir yatırım ile kurulan ve kurucusunu dolar milyarderi yapan LinkedIn profesyonel iş ağı olarak önemli bir başarı yakaladı. iş arayanların ve çevre edinmek isteyenlerin buluştuğu bir site olan LinkedIn ile Facebook'un kulvarları ayrı görünüyor. Ancak Facebook kullanıcılarının kariyer bilgilerininin öne çıkartılması ve şirket sayfalarının oluşturulması Zuckerberg'in yeni bir alana daha el atacağının işareti olarak kabul ediliyor.

Fortune 500 şirketlerinin %97'sinin iş adaylarını bulmak için yararlandığı kariyer ağı Monster'ın Facebook için geliştirdiği BeKnown isimli uygulamayla ile Facebook'un rüzgârından yararlandığını da hatırlatmakta fayda var.

Blogger

'Yazacağım ama yazacak yer yok' diyenlerin mazeretini ortadan kaldıran blog siteleri internetin sunduğu en önemli fırsatlardan birisi olarak kabul ediliyor. Blog yazarları için en önemli adres Blogger oldu. Sunduğu ek özellikler ile tek satır programlama bilgisi olmayanların güzel bir blog sayfaları olmasına olanak sunan Blogger ile Facebook'un yolları da kesişebilir. Facebook kullanıcıların facebook.com/kullanıcıadı şeklinde sayfa adresi oluşturmalarına izin verdikten sonra kullanıcıların profillerinde blog tadında paylaşım yapmaları için yeni özellikler ekledi. Timeline (zaman tüneli) ile de blog sayfası görünümü kazanan Facebook'un Blogger'dan pek bir eksiği kalmadı. Facebook sayfasını blog sayfası gibi kullananların sayısı da hızla artıyor. Birkaç yeni özellik ile Facebook Blog yakında karşımıza resmen çıkabilir.

Yahoo, Gmail, Hotmail

Yahoo'nun sunduğu hizmetlerden birisi de e-posta oldu. Facebook uzantılı e-posta almak için tek bir onay düğmesine basmak yeterli. İnsanlar yıllardır kullandıkları e-posta adreslerini bırakıp facebook uzantılı e-posta adreslerini kullanma konusunda biraz çekimser görünse de Facebook e-posta servisi popüler e-posta servisleri olan Yahoo, Gmail ve Hotmail için önemli bir rakip olabilir. Dijital dünya ile yeni tanışanların Facebook uzantılı e-posta hesaplarını tercih etmemeleri için bir neden görünmüyor.

100 milyarlık dolarlık dev

2012 yılında halka açılacak olan Facebook'un bu işlemden elde edeceği IPO değerinin 100 milyar dolar civarında olması bekleniyor, bu rakam Türkiye bütçesinin yarısından fazlasına denk geliyor. Facebook'un kurucusu Mark Zuckerberg'in bu halka arz sonrası kişisel servetine ekleyeceği tutarın ise 20 milyar dolar civarında olacağı tahmin ediliyor.

Her gün eklenen yeni özellikler ile üyelerin Facebook'a olan bağımlılığını artıyor. Facebook karşısında rakiplerinin açıkçası fazla şansı yok, bu yüzden çoğu site Facebook ile oturum açma, Facebook beğen ve yorum eklentilerini sitelerine koyarak Facebook'a karşı durmak yerine onun rüzgârından yararlanmaya çalışıyorlar.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA