Pozitif bilimler ve sosyal bilimlerin ortak bir zeminde bilimsel etkinlikler yapması, 21'inci yüzyılın en önemli gelişmesi oldu. Davranış bilimleri başlığı altında, gerçekleri arayan pozitif bilimlerle iyi, güzel ve doğruyu arayan sosyal bilimlerin birlikte disiplin oluşturması, özellikle ABD'de yeni bilimsel bir trend. Üniversite adaylarından "tematik üniversite nedir" soruları geliyor. Ben de bu konuda değerli dostlarım Üsküdar Üniversitesi rektörü Prof. Dr. Nevzat Tarhan ve rektör yardımcısı Prof. Dr. İzzet Bozkurt'tan bilgi aldım.
Üsküdar Üniversitesi öğrencilerine disiplinler arası bir bakış açısı kazandırarak, bilime ve sosyal yaşama özgün yaklaşmayı hedefliyor. Bilgiyle şekillenen yeni dünya modelinde her meslek farklı disiplinlere hâkim olarak kendi mesleğine yeni bakış açısı katabilmeli ve uzmanlaşabilmeli. Belli bir alana odaklanarak farklı disiplinleri bir araya getiren ama aynı zamanda uzmanlaşmış üniversite modelleri tüm dünyada yaygınlaşmaya başladı.
Üniversite, davranış bilimleri alanındaki uzmanlığını mühendislik, iletişim ve sağlık gibi farklı alanlarla harmanladığı ve birleştirdiği tematik bir eğitim modeli ile eğitim veriyor. Artık günümüzde ruh sağlığı için teknolojiyi kullanmak teşhis ve tedavi sürecinin önemli parçası haline geldi. Psikoloji alanında çalışan birinin beynin davranışlar üzerindeki etkisini görebilmesi için yeni nesil görüntüleme teknolojilerine hâkim olması gerektiği gibi beyin görüntüleme alanında eğitim alan bir mühendis de psikolojinin temel ilkelerini anlamalıdır.
Örneğin, biyomühendisliğin temeli biyoloji olsa da, biyomühendislerin karmaşık mühendislik cihazlarını ve yöntemlerini kullanmalarından ötürü temel tıp bilimleri ve mühendislik bilimlerinde kullanılan teknolojiler konusunda iç içe geçmiş bir eğitim verilmesi yine bu yaklaşımın yansıması. Davranış ve iletişim birbirinden ayrılamayacak parçalar. Üniversitenin klinik ve uygulamalı psikoloji alanındaki uzmanlığından beslenecek bir iletişim eğitimi tasarlanarak, bu alanda ülkemizde bir ilk gerçekleştiriliyor.
Kısacası, bilim ve iş dünyasına donanımlı ve birden fazla uzmanlık alanına sahip gençler kazandırmalıyız.