  |
|
Sanayinin acı kayıpları
Sanayi Çınar'ı Koç'u kaybettik
TÜRKİYE ekonomi tarihinin en önemli kişiliklerinden olan Vehbi Koç 1996 yılında aramızdan ayrıldı. Ülkenin en büyük grubu olacak Koç Grubu'nu kuran Vehbi Koç'un Sabancı grubu patronu Sakıp Sabancı ile tatlı rekabeti yıllarca konuşuldu. Koç birçok alanda sektörün ilk firmasını kurarak Türk sanayisine önderlik etti. Vehbi Koç, 1901 yılında, Ankara'nın Çoraklık semtindeki bir evde doğdu. Vehbi Koç, on beş yaşındayken okulu bitirerek hayata atıldı. Hayat hikayesinden, ilk iş yerinin Karaoğlan (bugünkü Ulus Meydanı) semtinde ufak bir dükkan olduğu anlaşılır (1917). 1926 yılında "Koçzade Ahmet Vehbi" adıyla kurduğu firmanın Ankara Ticaret Odası'na kaydedilmesi ile Koç Topluluğu'nun temeli atıldı. 1928 yılından sonra Ford ve Standard Oil (şimdiki Mobil) Türkiye temsilciliklerini aldı. İstanbul ve Eskişehir'de şubeler açan Vehbi Koç, 1938 yılında girişimlerini Koç Ticaret Anonim Şirketi bünyesinde topladı. Türkiye Cumhuriyeti'nin sanayileşmeye yönelmesi üzerine 1948 yılında General Electric ile ampul fabrikası kurmak üzere anlaşma yaptı. Daha sonra, Bozkurt Mensucat, Arçelik, Demir Döküm, Türkay, Aygaz, Gazal, Türk Elektrik Endüstrisi fabrikaları, Siemens ile kablo fabrikaları kuruldu ve Fiat lisansı ile traktör üretimine geçildi. Koç' un otomotiv sektöründe başlattığı atılım giderek tam bir endüstriye dönüştü. 1959 yılında Ford'la kamyon montajı konusunda yapılan anlaşma sayesinde Türkiye' nin bugün önde gelen otomotiv kuruluşu olan Otosan faaliyete geçti. Türkiye'nin ilk yerli otomobili Anadol'dan sonra, ülkedeki ekonomik gelişmelerin hızlanmasıyla Vehbi Koç İtalyan Fiat firması ile Tofaş' ın kurulmasına önderlik etti ve ikinci yerli otomobil olan Murat' ın üretimi gerçekleştirildi. Vehbi Koç adını taşıyan tüm şirketleri 1963 yılında birleştirerek Koç Holding A.Ş.'yi kurdu. Holdingler dönemi Türkiye'de Vehbi Koç 'un bu girişimi ile başladı ve bir çok işadamı onu izledi. Koç, 25 Şubat 1996'da vefat etti.
|