Büyük veride cevher bulan, akıllı yazılımlarla müşteri sorularını yanıtlayan, robot tasarlayan, geliştirdikleri uygulamalarla geleneksel iş yapılarını değiştiren girişimciler, dünyada olduğu gibi Türkiye'de de geleceğin iş yapma biçimlerini değiştirecek. Bu değişimi görmek için müzik indirmek yerine bu servislere abone olan insan sayısının arttığını görebiliriz. Sabit disk ya da DVD'de fotoğraf albümlerini saklamak yerine bulutta muhafaza eden nesil, eski alışkanlıkları ortadan kaldırıyor. Bu alışkanları değiştiren yerel şirketlerin ortaya çıkmasını da teşvik etmek gerekiyor. Tek bir otomobile sahip olmayan Uber, insanların ulaşım alışkanlıklarını öğreniyor. Tek bir mağazaya sahip olmayan Amazon tüketim alışkanlıklarımızı bilerek önerilerde bulunuyor. Herhangi bir otel ya da pansiyona sahip olmayan Airbnb, insanları evlerde ağırlayarak tatil ve seyahat alışkanlıklarını tespit ediyor. Facebook beğenilerimizi, Google aradıklarımıza bakarak bizim kim olduğumuzu anlamaya çalışıp ona göre reklam gösteriyor. İşte bu yeni nesil girişimciler, değişen iş hayatı ve günlük yaşamın en önemli girişimcileri.
PARAYI KONTROL EDECEKLER
Aslında yakında dijital paranın akış hızını ve mecrasını onlar belirleyecek. Üstelik gerçek para yakın gelecekte dijital paranın çok gerisinde kalacak. Dijital girişimcileri kendi ekonomisine çeken ülkeler, paranın akış yönünde etkili olacak. O yüzden algoritma yazan girişimcilere, cazip koşullara sahip olmak için herkes yarışıyor. ABD tarihinin en değerli şirketi Apple'ın kurucusu ve efsane yöneticisi Steve Jobs'ın Suriyeli göçmen bir babanın oğlu olduğunu hatırlatan ABD Başkanı Obama, göçmenlere karşı politikalarını değiştirmemek gerektiğini vurguluyor.
TÜRKİYE'NİN PAYI ARTMALI
Türkiye girişimcilere uygun iklim yaratmak için önemli avantajlar sunuyor. Yemek alışkanlıklarını değiştiren yemeksepeti.com, alışverişte elektronik ticaretin daha çok kullanılmasını sağlayan gittigidiyor.com, sahibinden.com, hepsiburada.com gibi internet siteleri Türkiye'de değişimin öncüsü oldu. Şimdi biTaksi hem taksi sürücülerinin hem ulaşımdaki kullanım alışkanlıklarını değiştiriyor. Ancak bunların dışında yeni ve farklı girişimlerin önünün açılması gerek. Ekonomik avantajların yanısıra üniversitelerde teknoparklar yeni girişimcilere kuluçka merkezi olarak hizmet ediyor. İşte yeni girişimci kültürünün ortaya çıkardığı yeni alışkanlıklar...
Büyük veride işaret
İnternette milyonlarca kullanıcı hareketlerinden oluşan milyarlarca veri arasında kaybolan şirketler, büyük veri konusunda uzman girişimcilerin çözümleriyle rekabet avantajı yakalıyor. Üretimden sağlık sektörüne, ulaşımdan çocukların eğitimine pek çok farklı amaç içim kullanılan robotlar, iş ve günlük hayatı değiştiriyor. Akıllı yazılımlar sorularınıza anında yanıt veriyor.
Çalışanlara fırsat var
Google, Facebook, Twitter gibi internet devlerinde çalışan herkes aslında potansiyel birer girişimci. Belli pozisyonda çalışanlara şirket hisseleri verilerek herkesin kendisini işin sahibi olarak görmesi sağlanıyor. Aslında bu durumun kötüye kullanılmaması için önlemler de alınıyor. Şirketlerin elde ettiği değer, kurucu ve çalışanların cebine giren para değil. O yatırım şirketin geleceği için yatırımcılar tarafından konuluyor.
Ortak çalışma kültürü
Silikon Vadisi çözümlerde olduğu gibi girişimlerde de verimli olmayı seviyor. Bu yüzden ortak çalışma alanları ve laboratuvarlar iş yapıyor. Girişimciler çalıştığı ofise değil, projeye bağlı olmayı seçiyor. Geri kalanlar, kendini ve ailelerini güvende hissedecekleri temiz, güçlü iletişim, internet ve ulaşım altyapısına sahip yerler.
Satın alma kirala!
Çözüm odaklı kültürün bir parçası da sat kurtul değil, kullandığın kadar öde mantığı. Yani bir yazılımı kutuyla satın almak veya indirmek yerine internet üzerinden kullandığın kadar ödemek yeni bir kullanım kültürü getiriyor. Korsan kullanımla kendi mesleğine ihanet eden mühendisler ortadan kalkıyor.
Paylaşım ekonomisi
Kapitalizmin kalesi Silikon Vadisi'nde bile her şeye sahip olmak yerine paylaşım ekonomisi hakim. İnternet servislerinde, açık platformlarda hep paylaşım ekonomisinin izlerini görmek mümkün. Araç ve ofis paylaşımı gibi kaynakların doğru kullanımı üzerine çalışan pek çok şirket var.
Fotoğrafları bulutta saklıyoruz
Artık yeni nesil fiziki olarak dosyaları sabit diske indirmek yerine istediği an ulaşabileceği bulut hizmetini kullanmaya başladı. Yazı dosyaları, fotoğraflar ve videolar istenildiğinde kolayca paylaşmak ve saklamak için bulut teknolojisi kullanılıyor.
Yeni fikirlere ihtiyaç var
Banka ve finans kurumları, telekom şirketleri, üniversiteler, sanayi kurumları ve meslek örgütleri dijital girişimciliği özendirecek yarışmalar düzenliyor. Ancak her seferinde katılımcılar değişmiyor. Herkes yeni nesil girişimcileri bulmak için sanki hep aynı torbaya elini daldırıyor. Çünkü gerçek girişimcilerin önemli bölümü, bu yarışmalarla vakit harcamak yerine kendi yağıyla kavrulmayı tercih ediyor. Çünkü Türkiye'de dijital girişimcilerin birçoğu ilk nesil girişimci. Ebeveyenleri öğretmen ya da memur olan ailelerin çocukları olduğunda finansal yapı, girişimcilik kültürünü sonradan öğreniyorlar. ABD'de düzenlenen Küresel Girişimcilik basın turu etkinliği sırasında Boston'da ziyaret ettiğimiz Venture Cafe'de, etrafımızı saran liseli genç girişimci adayları hikâyelerini anlatmak için can atıyorlardı. Yani hayal etmekle başlayan, iyi sunum yapma teknikleri ile kendisini doğru ifade eden girişimciler yetiştirmek zorundayız. Bunu da ilköğretimde harekete geçirmeliyiz.
Girişimci sözlüğü
FINTECH: Banka ve finans teknolojileri konusunda çözümler geliştiren, oyunu değiştiren girişimciler Fintech kategorisinde destek buluyor. Kimi uygulamalar klasik bankalara alternatif olurken kimi girişimciler de bankaların müşterilerine ulaşmalarını kolaylaştırıyor. Farklı hizmetlere dijital ortamda ulaşmalarını sağlıyor.